دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان از افزایش 10 درصدی کشف کالای قاچاق در استان از ابتدای امسال تا پایان آذرماه در همسنجی با مدت مشابه پارسال خبر داد.

عزیزالله کناری شامگاه سه شنبه در حاشیه نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه افزون بر 8 هزار و 630 میلیارد ریال کالای قاچاق در هرمزگان کشف شده است.
وی بیان داشت: عمده کالاهای قاچاق کشف شده در این مدت در هرمزگان شامل لوازم یدکی، سیگار، لوازم خانگی، پوشاک، دارو و پارچه است.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته به منظور مقابله با پدیده شوم قاچاق کالا وارز، افزود: با تلاش های انجام شده در این زمینه ، هرمزگان به یک استان پیشرو در مبارزه با قاچاق کالا و ارز تبدیل شده است.
وی، تصریح کرد: در این راستا شناخت و برخورد با سرباندهای قاچاق کالا و مسیرهای اصلی و فرعی قاچاق از جمله اولویت های مهم است.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری و دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هرمزگان با اشاره به اجرای آیین نامه تجارت ملوانی در استان گفت: اجرای آئین نامه واردات کالای ملوانی فرصتی برای کاهش قاچاق و بهبود وضعیت ملوانان و لنج‌داران است.
کناری با تاکید بر اینکه خروج کالاهای ملوانی برای فروش در خارج از استان به ‌صورت تجمیعی ممنوع است، اظهار کرد: برابر آئین نامه ابلاغی مرداد 96 هیات دولت ، هر یک از ملوانان لنج‌ های زیر ٥٠٠ تن ظرفیت هرمزگان، 6 بار در سال و هر بار تا سقف 10 میلیون تومان معاف از عوارض گمرکی هستند و این کمکی برای ملوانان و لنج ‌داران برای واردات کالای ملوانی است.
وی افزود: باید از این فرصت برای تحول و رونق بازار داخلی استان و ارتقا در معیشت مردم مرزنشین هرمزگان با جذب مردم و گردشگران دیگر استان‌ها برای سفر به هرمزگان استفاده کرد و این کالاها باید در سطح بازار استان به‌صورت خرده فروشی به فروش برسد.
استان هرمزگان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در سواحل دو پهنه دریایی خلیج فارس و دریای عمان و فراهم بودن زیرساخت های فرامرزی و داشتن مرزهای طولانی و انجام بیش از 60 درصد تجارت خارجی کشور از این استان، همواره مورد توجه قاچاقچیان جهت انجام فعالیت های قاچاق بوده است.
هرمزگان با 103 هزار کیلومتر مربع وسعت ، 13 شهرستان دارای راه هوایی، ریلی، دریایی و جاده ای است که بندر شهید‌ رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یکی از بندرهای مهم استان به شمار می آید.
موقعیت ویژه هرمزگان باعث شده حجم قابل توجهی از کالای قاچاق از طریق مبادی رسمی، ساحلی، روستایی و خورها به طور غیرمجاز وارد استان شود.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید