بندرعباس- ایرنا – رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد رشته های جدید تحصیلی در مراکز علمی و دانشگاه های کشور باید برای شورای گسترش آموزش عالی قابل توجیه باشد.

به گزارش ایرنا، محمد مهدی زاهدی روز سه شنبه درحاشیه بازدید از دانشگاه پیام نور هرمزگان و مدرسه های ناحیه یک و دو حاشیه شهر بندرعباس افزود: باید توجیه قانع کننده ای برای مجوز رشته ها ارائه شود که شورای گسترش آموزش عالی کشور قانع شود و بتواند با آن رشته ها موافقت اصولی و قطعی کند.
* سرپرست دانشگاه پیام نور هرمزگان پیش از سخنان رئیس کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد که این دانشگاه نیاز به ایجاد رشته های جدید تحصیلی در زمینه فنی و مهندسی و کشاورزی در هرمزگان دارد.
عبدالکریم قائدی گفت: پیام نور هرمزگان برای گسترش رشته دکتری و کارشناسی ارشد متقاضی زیاد دارد اما هرچه اقدام کردیم به نتیجه نرسیدیم و باید نگاه ویژه ای به استان هرمزگان و دانشگاه پیام نور شود.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی بیان داشت: به طورمثال رشته های فنی و مهندسی وکشاورزی که مورد نیاز دانشگاه پیام نور هرمزگان است باید به گونه ای مطرح شود که شما برای جذب دانشجو در این رشته ها مشکل ندارید و ظرفیت جذب دانشجو در این رشته ها بالا بوده و اگر این رشته ها ایجاد نشود باتوجه به نیاز استان با مشکل مواجه می شویم.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: دانشگاه های آزاد و پیام نور را نباید محدود کرد بلکه باید به لحاظ کمی و کیفی توسعه و گسترش داد.
* پیام نور هرمزگان از تبدیل وضعیت اعضای هیات های علمی رنج می برند
همچنین رئیس دانشگاه پیام نور بندرعباس و دیگر اعضای هیات علمی این دانشگاه در نشست کوتاهی که با رئیس کمسیون آموزش مجلس برگزار شد، بیان کردند که پیام نور از ریل خود خارج شده و کارمندان و اعضای هیات علمی این دانشگاه از تبدیل وضعیت نیروها رنج می برند و این امر موجب آشفتگی و سردگمی هیات علمی دانشگاه شده است.
در این نشست همچنین مطرح شد یکی از مشکلات دانشگاه پیام نور این است که در دولت نهم و دهم واحدهای دانشگاهی پیام نور گسترش یافت و اعضای هیات علمی و دانشجویان نیز افزایش پیدا کرده است و از 60 کارمند دانشگاه پیام نور بندرعباس، 40 نفر قرادادی و شرکتی هستند که خواستار ارتقای نیروها شدند.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه گفت: نیروهای قراردادی و شرکتی در همه دستگاه ها وجود دارد و این تنها مشکل پیام نور نیست.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس همچنین با اشاره به مشکل تعیین وضعیت اعضای هیات علمی گفت: هفته پیش نشستی با حضور محمد رضا زمانی سرپرست دانشگاه پیام نور داشتیم که در این نشست بحث ایشان در مورد وضعیت پیام نور و تعیین تکلیف وضعیت اعضای هیات علمی اعم از پیمانی مشروط و دکتری بود.
زاهدی گفت: در این نشست همچنین مطرح شد که رشته های فنی مهندسی باشد یا نه که مهلت یک ماهه داده شد تا پیام نور روی این موضوع کار کند و پیشنهادهای خود را به ما ارائه دهد که امیدواریم ظرف مهلت تعیین شده گزارش خوبی از سوی ایشان دریافت کنیم.
دانشگاه پیام نور هرمزگان دارای حدود 20 هزار دانشجو در 14 مرکز و واحد آموزشی است.
* بودجه دولت در اختیار رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور است
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی همچنین در بازدیدی که از هنرستان شهدای هفت تیر آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس داشتند از سوی مدیر این هنرستان مطرح شد که این هنرستان نیاز به امکانات و تجهیرات هوشمند و همچنین ایجاد کارگاه مکانیک دارد.
کارگاه مکانیک می تواند 40 دانش آموز حاشیه شهر و آسیب پذیر بندرعباس را پوشش دهد و برای ساخت این کارگاه به 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است که از رئیس کمسیون آموزش مجلس خواسته شد با راه اندازی و ساخت این کارگاه تا اول مهر سال 97 موافقت شود.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: بودجه دولت در اختیار محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قرار دارد.
زاهدی بیان داشت: در این سفر 2 تن از معاونان پارلمانی و پیشتیبانی وزارت آموزش و پرورش همراه اعضای کمیسیون آموزش مجلس هستند که همه مسائل و مشکلات مدارس استان هرمزگان را یادداشت کرده و به گوش وزیر آموزش و پرورش می رسانند.
وی ادامه داذد: اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز در سفرها و بازدید های خود به دانشگاه ها و مدارس هرمزگان مسائل و مشکلات را یادداشت کرده و در کمیسیون مجلس مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد.
*بازدید رئیس اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی از دبستان هیات امنایی پسرانه شهید پور دلیر ناحیه 2 و دبستان دخترانه شیخ فینی ناحیه یک بندرعباس
دبستان هیات امنایی شهید پور دلیر آموزش و پرورش ناحیه 2 بندرعباس دارای 484 دانش آموز و 14 کلاس درس است که با توجه به متقاضی و تراکم جمعیت دانش آموزی نیاز به 6 کلاس درس و بودجه دارد و 100 نفر از این دانش آموزان یتیم هستند که این موارد برای بررسی و تصمیم گیری ها از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس و معاونان وزیر آموزش و پرورش یادداشت شد.
دبستان دخترانه شهید فینی ناحیه یک بندرعباس نیز دارای 331 دانش آموز و 11 کلاس درس بوده که هر کلاس 2 پایه بوده است.
این مدرسه از لحاظ آموزشی هیچ مشکلی ندارد و دانش آموزانی باهوش و زرنگ دارد اما با توجه به اینکه در حاشیه شهر قرار دارد از فقر اقتصادی رنج می برد و 150 نفر از دانش آموزان این مدرسه یتیم و بی بضاعت هستند.
کمبود فضای آموزشی، تراکم بالای دانش آموزان، قدیمی بودن ساختمان، نداشتن نماز خانه و نداشتن فضای مناسب کلاس درس از دیگر مشکلات مدرسه دخترانه است و این مدرسه نیاز به یک کلاس هوشمند با تمام تجهیزات دارد.
با پرداخت 10 میلیون تومان به این مدرسه و تجهیز کامل یک کلاس درس از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و معاونان پارلمانی و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش موافقت شد.
*زلزله های بالای 6 ریشتر باید ترسید
همچنین مدیر دبستان دخترانه شیخ فینی بیان کرد با توجه به این که استان هرمزگان جز استان های زلزله خیر کشور است، امنیت دانش آموزان این مدرسه با توجه به قدیمی بودن فضا در خطر است و رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی که نماینده مردم کرمان در مجلس نیز است، در این راستا گفت: خوشبختانه زلزله های 5 تا 6 ریشتری در استان کرمان به خیر گذشته است و باید استان ها از زلزله های بالای 6 ریشتر بترسند.
استان هرمزگان 340 هزار دانش آموز، 14 هزار معلم و 15 هزار و 500 کلاس درس دارد.
رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی مسائل آموزشی هرمزگان دوشنبه شب وارد بندرعباس شدند.
یک گروه از اعضای کمیسیون امروز سه شنبه عازم شهرستان میناب در شرق استان هرمزگان شدند و یک گروه دیگر نیز عازم بندرخمیر و بندرلنگه شدند.
گروه سوم نیز در بندرعباس مرکز استان با بازدید از دانشگاه پیام نور، مدارس ناحیه های یک و دو آموزش و پرورش و دانشگاه هرمزگان به پیگیری برنامه های سفر پرداختند.
اعضای این کمیسیون در سفرهای استانی طی بازدید از مدرسه ها و مرکزهای آموزش عالی و فنی حرفه ای، نقاط قوت و ضعف هر استان را بررسی کرده و این مشاهده های میدانی مبنای تصمیم گیری های کمیسیون خواهد بود.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید