بی شک برای پیشرفت هر جامعه ،برنامه ریزی برای قرار گرفتن در مدار توسعه ملی پایدار ضرورتی حیاتی و انکارناپذیر است .دراین میان نقش و رسالت رسانه ها در عرصه تولید خبر و نشر فرهنگ و علم  و کمک به توسعه ، حیاتی است که لازم است توجه مردم و مسئولان به رسانه بیشتر از همیشه باشد .به گفته وزیراطلاعات “اگر دهان رسانه را ببندیم دهان فساد باز می شود” واین گفته نشان می دهد که رسانه محور اصلی توسعه همه جانبه در هر جامعه ای است و نمی توان انرا نادیده انگاشت .

هرساله مصلی امام (ره) میزبان یکی از بزرگترین وفرهنگی تری رویدادهای کشور است ؛ نمایشگاه بین المللی مطبوعات به مدت یک هفته میزبان علاقمندان و اصحاب رسانه کشور است . از یک منظر می توان به این روزهای فرهنگی به عنوان یک فرصت نگریست فرصتی که می توان از نزدیک و چهره به چهره با روزنامه نگاران ، خبرنگاران وپیشکسوتان این عرصه به سخن نشست و از تجربیات گرانقدر تمامی خبرنگاران و مدیران رسانه کشور بهره مند شد . اما از نگاه دیگر تهدیدی است برای نشریات استانی و منطقه ای که در قیاس با برندهای رسانه ای کشور فاقد اسم ورسم آنچنانی و حتی امکانات وتجهیزات فنی ، آموزشی و … می باشند.

به عنوان مثال یک غرفه 12متری در پرت ترین جای نمایشگاه از قرار 450هزار تومان برای یک هفته و همین غرفه در بهترین جا و گل نمایشگاه از قرار یک میلیون و پانصد هزار تومان به نورچشمی ها یکی از بدترین تبعیضات رسانه ای و فرهنگی است که همه ساله دراین ایام خودنمایی می کند.

از سوی دیگر به گفته مسئولان فرهنگی و برگزار کننده نمایشگاه اگر غرفه های ابتدایی و گلچین به رسانه های استانی واگذار شود دیگر هیچ بازدید کننده ای رغبت نمی کند به نمایشگاه سر بزند. این نظر ویا سخن مسئولان فرهنگی کشور بسیار دردناک وتلخ است چرا که تبعیض قایل شدن در تمامی امکانات برای نشریات مرکزنشین واستانی از یکطرف وبهره مندی برندهای رسانه ای کشور از بودجه های دولتی و عمومی علت اصلی بی انگیزگی و ناامیدی رسانه های خصوصی ومستقل و خودگرانی است که دراستانهای دور و نزدیک کشور عاشقانه و صادقانه به رسالت حرفه ای خود عمل می کنند.

با همه مشکلات و سختی ها امسال استان هرمزگان در حالی که 1300 کیلومتر با مرکز فاصله مکانی دارد 13نشریه دراین نمایشگاه با هزینه های شخصی خود حضور یافته و با حداقل امکانات و هزینه توانسته اند دراین وادی قدرت وپول وزور خودی نشان بدهند وبا برگزاری برنامه های جانبی دراین ایام سعی کرده اند با توجه به امکانات موجود در جذب مخاطبان وبازدیدکنندگان حداکثر تلاش خودرا بکنند و الحق والانصاف هم غرفه های هرمزگان مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت .

هرمزگان امسال با حضور حداکثری خود نسبت به سالهای گذشته از لحاظ کمی و کیفی در مقایسه با تمامی نشریات استانی حاضر در نمایشگاه به عنوان یک فرصت برای روزنامه نگاران استانی جهت تولید محتوای علمی ، فرهنگی و خبری تبدیل شده است و جا دارد تصمیم گیران در سالهای بعد امکانات و فضای بهتر و بیشتری را دراختیاررسانه های این استان قرار بدهند تا رسانه های هرمزگان از قدرت مانور بیشتری برخوردار بوده و تمامی ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل نمایند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید