معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: به دنبال سومین بارش زمستانه در استان، 53 میلیون مترمکعب باران در یک هزار و 720 سازه آبخیزداری استان استحصال شد.

 ابوالقاسم حسین پور چهارشنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: بیشترین میزان استحصال باران در سازه های آبخیزداری شهرستان های حاجی آباد، بندرعباس، بستک، پارسیان، بندرلنگه، بندرخمیر و رودان انجام شده است.
وی افزود: بیشترین حجم بارش مهار شده در طرح های آبخیزداری در این نوبت بارندگی مربوط به سد خاکی لاور فین بندرعباس می باشد که علاوه بر کنترل سیلاب سرشاخه آب شیرین حاصل از حوزه آبخیز بالادست ارتفاعات گنو و منطقه سیاهو قبل از ورود به رودخانه شور کل، نقش موثری در تعادل بخشی آبخوان دشت کشاورزی لاور با 86 حلقه چاه دارد.
حسین پور تصریح کرد: در این بارندگی برخی از پروژه های آبخیزداری اجرا شده در سال جاری نظیر پروژه آبخیزداری حوزه گیشان شرقی بندرعباس که از محل منابع اعتبارات دولتی و بند آبخیزداری حوزه رستمی بندرلنگه که با مشارکت صد درصدی خیرین اجرا شده ،برای نخستین بار آبگیری و سرریز شد.
وی یادآورد شد: بیش از 80 درصد از حجم سیلاب کنترل شده توسط سازه های آبخیزداری در این نوبت بارندگی در سطح حوزه های آبخیز رودخانه های شور استان انجام شده و در حقیقت با کنترل سیلاب سرشاخه های آب شیرین توسط طرح های آبخیزداری قبل از تماس با گنبدهای نمکی و ورود به رودخانه های شور، از شور شدن 42 میلیون مترمکعب آب در استان هرمزگان جلوگیری شده است.
اقصی نقاط استان هرمزگان از یکشنبه هفته جاری شاهد بارش باران هستند که شدت بارش در برخی مناطق به حدی بوده که موجب تعطیلی مدارس، قطع راه های ارتباطی، طغیان رودخانه ها و تعطیلی بنادر مسافری استان شده است.
براساس اعلام هواشناسی هرمزگان ، ناپایداری های جوی و دریایی در هرمزگان از فردا پنجشنبه 28 بهمن تا سی ام ماه جاری شدت خواهد یافت.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید