مدیرکل برنامه و بودجه سازمان هدفمندی یارانه ها با اشاره به اینکه حذف یارانه افراد پردرآمد در انتظار مصوبه مجلس است، گفت که تا زمان تصویب مجلس، هیچ تغییری در حذف افراد یارانه بگیر اتقاق نمی افتد.
خبرگزاری ایرنا: مدیرکل برنامه و بودجه سازمان هدفمندی یارانه ها با اشاره به اینکه حذف یارانه افراد پردرآمد در انتظار مصوبه مجلس است، گفت که تا زمان تصویب مجلس، هیچ تغییری در حذف افراد یارانه بگیر اتقاق نمی افتد.

نرگس پرستاری در جلسه هدفمندسازی یارانه ها با محوریت طرح پژوهشی میزان اثربخشی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در استانداری تهران اظهار کرد: جلسات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است و هنوز هیچ تصمیم جدیدی در باره حذف یارانه بگیرها گرفته نشده است.

وی افزود: هنوز هیچ چیز مشخص نیست و هر تصمیمی که مجلس اتخاذ کند، دولت موظف به اجرای آن خواهد بود.
پرستاری از انجام مطالعات پژوهشی در راستای بررسی تاثیرات منفی و مثبت یارانه ها در حوزه های فرهنگی اجتماعی کشور خبر داد و گفت: این مطالعات در پنج استان تهران، کرمانشاه، سیستان بلوچستان، مازندران و خوزستان انجام شده که البته نتایج این پژوهش هنوز تحلیل نشده است.
مدیرکل برنامه و بودجه سازمان هدفمندی یارانه ها ادامه داد: این پژوهش هیچ ارتباطی به حذف یارانه پردرآمدها ندارد اما این طرح در تصمیم گیری دولت در سرنوشت یارانه ها موثر است.
پرستاری با بیان اینکه حذف یارانه پردرآمدها تا کنون بارها به دلیل تبعات اجتماعی و فرهنگی متوقف شده است، اظهار کرد: براساس تحلیل های کارشناسی شکی وجود ندارد که نحوه پرداخت یارانه ها به شکل فعلی، نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه مشکلاتی نیز بوجود آورده است.
وی اضافه کرد: ماهانه سه هزار و 800 میلیارد تومان بابت یارانه نقدی افراد پرداخت می شود که این مبلغ می توانست در بخش های دیگر سرمایه گذاری شود.
وی عدم حمایت از بخش تولید و عدم سرمایه گذاری در مولدهای انرژی را از نواقص طرح هدفمندی یارانه ها دانست و اظهارکرد: از ابتدا قرار نبود دولت هزینه اضافه ای بابت یارانه ها بپردازد و قرار بود 50 درصد از منابع صرف پرداخت نقدی و 50 درصد دیگر در حوزه های بهره وری انرژی و حمایت از تولید، اشتغال و سلامت هزینه شود، این در حالیست که دولت در ابتدا با حمایت حدود سه هزار میلیاردی این طرح کار را آغاز کرد و در 9 ماهه امسال بیش از 14 هزار میلیارد تومان در این زمینه هزینه کرده است.
وی با تاکید بر بازتعریف شاخص های یارانه بگیران و لزوم حذف یارانه پردرآمدها تصریح کرد: محاسبه پرداخت یارانه از ابتدا دقیق نبوده و در این زمینه بیش برآوردی صورت گرفته که منجر به مشکلات کنونی شده است.

پرستاری افزود: از ابتدای طرح تا کنون یارانه بیش از چهار میلیون نفر قطع شده که یارانه حدود یک میلیون نفر مجددا برقرار شده است که نشان می دهد میزان خطای در حذف افراد زیاد بوده است.

** شیر کالای لوکس شده است
معاون جهاد کشاورزی استان تهران نیز در این نشست گفت: 25 تا 30 درصد واحدهای تولیدی بخش کشاورزی نیمه فعال یا تعطیل هستند.
ابراهیم کمالوندی افزود: افزایش قیمت تمام شده باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی و کاهش مصرف عمومی شده که این مساله منجر به از رده خارج شدن تعدادی از واحدهای تولیدی شده است.
وی با اشاره به کاهش مصرف شیر از زمان هدفمندی یارانه ها اظهار کرد: بعد از هدفمندی یارانه ها، شیر یک کالای لوکس تلقی می شود و تقاضای شیر کاهش یافته است، در پی این مساله تعدادی از واحدهای گاوداری نیز از رده تولید خارج شده است.
وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها به بیکاری دامن زده است تاکید کرد: در زمینه میانگین مصرف دهک های پایین جامعه بعد از هدفمندی یارانه ها باید بررسی صورت گیرد.
کمالوندی گازسوز کردن واحدها را یکی از مزایای طرح هدفمندی یارانه ها دانست و اظهار کرد: از سال 90 تا کنون یک هزار و 540 واحد بخش کشاورزی گازسوز شده اند و بیش از 2 برابر این تعداد نیز در برنامه هستند که به دلیل نبود نقدینگی این کار متوقف شده است.
بخشدار مرکزی تهران نیز در این نشست گفت: طرح هدفمندی یارانه ها نه تنها موجب توسعه اشتغال نشده بلکه منجر به بحران های اجتماعی نیز شده است.
حسین سروری با بیان اینکه بی هدفی در طرح هدفمندی یارانه ها منجر به چالش های جدی شده افزود: در این طرح نه دولت به خود رسیده و نه رضایتمندی مردم حاصل شده است، به عبارتی هر دو طرف منافعی از این طرح به دست نیاورده اند.

سروری تاکید کرد: به نظر می رسد 20 درصد جمعیت فعلی به یارانه نقدی نیاز داشته باشند.

وی همچنین گفت: از سال 95 تاکنون هشت هزار و 31 مورد مراجعه در رابطه با یارانه ها در این بخشداری تشکیل شده که 2 هزار و 178 مورد مربوط به طلاق، یک هزار و 12 مورد حضانت، یک هزار و 284 مورد رسیدن فرزندان به سن بلوغ، 135 مورد مربوط به زندانیان و 461 مورد مربوط به بدسرپرست ها بوده که درخواست تفکیک یارانه را داشته اند.
سروری تصریح کرد: یارانه نقدی در برخی روستاها منجر به تنبلی و تن پروری سرپرست خانوار شده و در برخی مناطق نیز باعث اختلافات خانوادگی بین همسران و یا والدین و فرزندان شده است.
مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز در ادامه این نشست گفت: پرداخت یارانه نقدی سرپرست های بی کفایت خانوارها را جری تر و بی تعهدتر کرده است.

اصغر باقری افزود: در برخی از خانوارهای پرجمعیت شاهد هستیم که سرپرست خانوار با استفاده از یارانه نقدی اقدام به ازدواج مجدد کرده و خانواده اول خود را ترک کرده است.
وی باقری خواستار بازنگری در نحوه پرداخت یارانه نقدی به خانوارها شد و اظهار کرد: در حال حاضر 34 هزار نفر در تهران در آستانه طلاق هستند که می توانستیم در طرح هدفمندی یارانه ها در این بخش کمک هایی انجام دهیم.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید