رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بودجه سال 97 در جهت گازرسانی به استان هرمزگان ردیف مستقلی نیز اختصاص یافت، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند کمک بزرگی برای توسعه گازرسانی در استان هرمزگان باشد که تلاش نمایندگان هرمزگان در مجلس در جهت تصویب آن نیز قابل‌تقدیر است.

فریدون حسنوند در حاشیه بازدید از پالایشگاه هنگام در جزیره قشم، در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، افزود: در کمیسیون انرژی نیز به‌نوبت شرکت‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای ذی‌ربط دعوت می‌شوند تا از اطلاعات، موانع پیش رویشان و ظرفیت‌های کمیسیون در جهت افزایش راندمان کاری استفاده شود.

وی بیان کرد: در یکی از این جلسات شرکت نفت فلات قاره گزارشی ارائه کرد و پس از بازدید نامحسوس کمیسیون انرژی از این فعالیت‌ها، گزارشی محرمانه به وزیر نفت از وضعیت این شرکت و اقداماتش ارائه شد؛ در همین راستا جلسه‌ای با وزیر نفت برگزار و خواستار کمک به شرکت نفت فلات قاره شدیم.

حسنوند ادامه داد: با توجه به اینکه بیشتر فعالیت‌های شرکت نفت فلات قاره در میادین مشترک نفتی و گازی است در نتیجه برای بهره‌برداری از سهم خود این شرکت نیاز به حمایت دارد که دولت در یک مرحله کمک کرد و مرحله دیگری به‌زودی پرداخت می‌شود.

این نماینده مجلس در خصوص لایحه بودجه 97 اضافه کرد: در بودجه پیشنهادی دولت طی سالیان گذشته و سال آینده اجحافی در حق وزارت نفت و نهادهای ذی‌ربط آن شده بود که در جهت رفع آن تصمیمات مهمی در کمیسیون انرژی گرفته شد.

حسنوند بابیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تولید بنزین در کشور افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه ۹۷ اعضای کمیسیون انرژی تلاش کرده‌اند سهم شرکت ملی نفت را از ۱۴.۵ درصد به سه ۱۴.۵ درصد افزایش دهند.

وی در تشریح افزایش سهم شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: ۱۴.۵ درصد طبق برنامه گذشته افزایش خواهد یافت، ۱۴.۵ درصد دیگر از فروش نفت داخلی که در واقع به توان مالی پروژه‌های وزارت نفت کمک خواهد کرد.

حسنوند با اشاره به اینکه به‌طور حتم چالش‌هایی در این راه با اعضای کمیسیون تلفیق خواهیم داشت، اذعان کرد: باید این ظلم در حق نفت کشور برداشته شود و با رایزنی امیدواریم مصوبه کمیسیون انرژی محقق شود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس بابیان اینکه بخشی از بودجه عمرانی و جاری کشور از بخش نفت است و اگر خللی در آن وارد شود تمامی بخش‌ها آسیب می‌بینند، افزود: امروز نه‌تنها با کاهش برداشت نفت و گاز روبه‌رو نیستیم بلکه با افزایش برداشت و صرفه‌جویی در هزینه روبه‌رو هستیم.

وی با تأکید بر اشتغال بومیان و انجام مسئولیت‌های اجتماعی توسط پالایشگاه‌ها در هر منطقه، تصریح کرد: بر ضرورت استفاده از نیروهای بومی در بخش پیمانکاران و نیروهای دسته اول و دوم به استناد ماده 47 قانون برنامه ششم توسعه تأکیدداریم که خوشبختانه وزیر نفت این موضوع را ابلاغ کرده و انتظار داریم این وزارتخانه در استان‌هایی که این شرایط را دارا هستند به‌طور حتم آن را به کار ببندد.

حسنوند با اشاره به بررسی تبصره‌های مختلف بودجه سال ۹۷ در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موضوعات مهم تبصره ۱۸ بود که بر اساس آن قیمت حامل‌های انرژی و سوخت افزایش می‌یافت.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طبق اعلام خانه ملت، بابیان اینکه کمیسیون انرژی بحث و بررسی مختلفی در این خصوص داشت، تصریح کرد: نظرات دستگاه‌ها مرتبط و اجرایی درباره تبصره ۱۸ اخذ شد و در نهایت اعضای کمیسیون انرژی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی رأی منفی دادند.

حسنوند ادامه داد: مجلس حتماً روی موضوع حامل‌های انرژی دقت نظر و حساسیت دارد و به افزایش قیمت رای نمی‌دهد.

وی در خصوص بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس از پروژه‌های نفتی و گازی استان هرمزگان، عنوان کرد: اعضای کمیسیون به دعوت نمایندگان و استاندار هرمزگان در این استان حضور یافتند و ضمن بازدید از فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از فاز دوم این مجموعه نیز بازدید کردند.

حسنوند بیان کرد: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس یکی از افتخارات ملی در خودکفایی تولید بنزین، جلوگیری از واردات و خروج ارز کشور است.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اعضای کمیسیون انرژی در روز دوم نیز از پروژه‌های نفتی و گازی قشم، در بخش فلات قاره بازدید کردند تا جمع‌بندی مصوبات این سفر در کمیسیون انجام شود و در صحن علنی بتوان در حوزه اعتبارات و بودجه‌ها به این مجموعه‌های نفتی و گازی کمکی کرد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال 97 در جهت گازرسانی به استان هرمزگان ردیف مستقلی نیز اختصاص یافت، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند کمک بزرگی برای توسعه گازرسانی در استان هرمزگان باشد که تلاش نمایندگان هرمزگان در مجلس در جهت تصویب آن نیز قابل‌تقدیر است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در گذشته مصوبه‌ای نیز وجود داشت که وزارت نفت در مسئولیت اجتماعی خود را به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز انجام دهد، اضافه کرد: در برنامه‌ای پنج‌ساله قرار بود این موضوع در بخش‌های بهداشت و درمان، عمرانی، آموزش‌وپرورش، ورزش و فرهنگی عملیاتی شود که متأسفانه در سالیان اخیر محقق نشد که با خواست کمیسیون انرژی و وزارت نفت را مکلف به هزینه یک هزار میلیارد تومانی در این جهت کرده‌ایم.

حسنوند در پایان با اشاره به درخواست مسئولان شهرستان قشم مبنی بر ایجاد هنرستان تخصصی رشته‌های نفتی و گازی جهت اشتغال متخصصین بومی در شرکت‌های وابسته شرکت نفت، افزود: به‌طور حتم شرکت نفت فلات قاره هنرستان مرتبط با نفت و گاز در قشم راه‌اندازی می‌کند؛ بر توسعه عمرانی مناطق نفت‌خیز تأکیدداریم و وزارت نفت را مکلف به انجام آن کرده‌ایم.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید