آفتاب جنوب:قریب به دو سال از اجرای طرحی بنام طرح اشتراک نیم بها نشریات در کشور می گذرد. طرحی که از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در راستای تشویق جامعه به مطالعه و روزنامه خوانی و در مرحله دوم کمک به اقتصاد نشریات کشور بوده است .این طرح درحالی اجرا شده که ابتدا، مورد استقبال تعداد زیادی از نشریات در استانها قرار گرفت اما رفته رفته سواستفاده های زیادی از آن شد و عده ای فرصت طلب به این وادی قدم نهادند و مشکلاتی را برای طرح ، مجریان آن و حتی ناشران نشریات بوجود آوردند . اما با هوشیاری بموقع معاونت مطبوعاتی و راستی آزمایی هایی که هر روز وهر هفته از سوی مجریان طرح و موسسه نشرآوران صورت می گیرد رفته رفته شاهد قیچی شدن دست فرصت طلبان و قلم به مزدانی شدیم که ناخواسته ویا خواسته وارد این طرح شده تا به خیال خام خود سودی و بهره ای ببرند .
امروز بعد از گذشت دوسال از اجرای طرح باید به ضرس قاطع گفت که طرح اشتراک نیم بها در واقع اکسیژنی برای نشریات و رسانه های کشور است که بهرحال نفسهای آخررا می کشند و رفته رفته رمقی برای ادامه این راه پر فراز و نشیب وجود ندارد .
نشریات کشور سالهای قبل یارانه ای را از دولت دریافت می کردند تحت عنوان یارانه های کاغذ، حمایتی و … که از زمان روی کار آمدن دولت تدبیرو امید شاهد قطع این یارانه های مستقیم و پرداخت آن بصورت غیر مستقیم و در قالب طرح اشتراک و بیمه خبرنگاران و …اجرایی شد . امروز عده ای از هم صنفان و همکاران در سطح کشور مخالف اجرای این طرح بوده و تصورشان براین است که اگر طرح اشتراک برچیده شود باردیگر عقب گردی به سالهای قبل زده و یارانه های حمایتی کاغذ و… بصورت مستقیم پرداخت خواهد شد که باید گفت محال است که سیاستهای وزارت ارشاد به عقب برگردد و همچنان هر روز با برنامه های جدیدتری به پیش می رود که دراین ایام همبستگی و همراهی تمامی مدیران مسئول نشریات کشور ازاین طرح می تواند چتر حمایتی و تنفسی بر سر نشریات نیمه تعطیل و روبه موت کشور باشد هرچند این طرح به خودی خود بسیار کارشناسی و سنجیده بوده اما در اجرا مشکلاتی هم ایجاد شده که به امید خدا و همراهی ناشران می توان امیدوار بود که این اشکالات هم برطرف شده و مشترکان واقعی و ناشران حقیقی دراین طرح مانده و از مزایای آن منتفع شوند .
امید است دراین روزهای پر تب و تاب اقتصاد کشور که تمام صنوف با مشکلات ریز و درشت اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند شاهد برنامه ریزی ها و تسهیلات مناسب و بموقع وزارت ارشاد و حمایت از طرح اشتراک نیم بها در کشور باشیم چرا که این طرح می تواند حداقل نیمی از مشکلات مدیران مطبوعاتی را که این روزها گرفتاری های مالی زیادی دارند و به همه کس از بقال سرکوچه گرفته تا صاحبخانه و چاپخانه و کارمندان خود بدهکار و مدیون هستند تا حدودی مرتفع و کمتر نماید. امید است وزیر محترم ارشاد هم تدبیری بیاندیشد و گرهی از مطبوعات بازکند./

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید