‌به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس، ‌در جنوب کشور و شمالی‌ترین نقطه استان هرمزگان، درست در انتهای سلسله جبال زاگرس منطقه‌ای کوهپایه وجود دارد که شاید بتوان گفت یکی از خوشمزه‌ترین خرماهای نیمه‌خشک دنیا را در دامن خود پرورش می‌دهد که این خرما در گویش محلی “پیارم” نامیده می‌شود.

پوست نازک خرما پیارم به رنگ قهوه‌ای تیره و با توجه به اینکه گوشت و پوست آن کاملاً‌ به یکدیگر چسبیده‌اند، ظاهری زیبا و مطلوب دارد، درصد رطوبت میوه آن کم است و از ارقام نیمه‌خشک محسوب می‌شود که از میوه‌های دیررس است و کیفیت میوه آن مطلوب و از نظر صادرات بسیار بازارپسند است.

به سردخانه‌ای مستقل برای عرضه خرما نیازمندیم

یک کشاورز در گفت وگو با ایسنا، منطقه خلیج فارس بیان کرد: با توجه به اینکه در شهرستان حاجی‌آباد شرایط مناسب برای کشاورزی و کاشت درخت خرما وجود دارد تعداد کثیری از روستاییان مشغول به پرورش خرما هستند.

آزاد عوض پور اظهار کرد: عمده محصول ما خرمای پیارُم است که در کنار آن نمونه‌های “خاصویی” و “شاهانی” نیز برداشت می‌شود که میزان آن‌ها نسبت به پیارُم کمتر است.

وی افزود: به دلیل خنکی هوا نسبت به سایر نقاط هرمزگان تبدیل خرمای نارس به خرمای رسیده و خشک دیرتر از حالت عادی صورت می‌گیرد و به نظر میرسد آخرین برداشت خرما در استان هرمزگان مربوط به شمالی ترین روستاها است.

عوض پور خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی خرمای روستای صالح‌آباد دارای کیفیت بالاتری نسبت به دیگر مناطق است و طبیعی است که قیمت خرمای براشت شده از این منطقه نیز  بالاتر است.

وی با بیان اینکه برداشت خرما از 20 مهر در این منطقه شروع و تا پایان آبان ماه ادامه دارد، ابراز کرد: برای جلوگیری از گزند آفات و تغذیه‌ی پرندگان و زنبورها از خرما، محصول خرما را کمی قبل از تبدیل‌شدن به رطب تورکشی میکنیم تا محصول از این خطرات آسیب به دور باشد.

این کشاورز عنوان کرد: آبیاری و در صورت نیاز هرس این درختان تا زمان برداشت همواره ادامه دارد و با توجه به جوان بودن نخلستان ما و افزایش دائم تعداد نخل‌ها به سردخانه‌ای مستقل نیازمند هستیم که با صلاح‌دید خود محصول را به بازار عرضه کنیم.

وی تاکید کرد: بعد از برداشت، ما خرماها را به کارخانه فرستاده و پس از انجام عملیات لازم مانند پالش کردن، ضدعفونی کردن، محصول بسته‌بندی و وارد بازار می‌شود.

عوض پور در پایان گفت: عرضه خرمای پیارُم حاجی‌آباد در بازار توسط واسطه‌هایی صورت می‌گیرد که امیدواریم در سال های آینده برداشت خرما در این منطقه افزایش یابد تا خودمان بتوانیم صادرات آن را نیز بر عهده بگیریم.

افزایش 5 درصدی برداشت پیارم در حاجی آباد

همچنین کارشناس باغبانی شهرستان حاجی‌آباد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: 2 هزار و چهارصد هکتار از زمین‌های کشاورزی سطح شهرستان حاجی‌آباد زیر کشت خرمای پیارم قرار دارد که از این مقدار 1 هزار هکتار از نخل‌ها غیر مثمر هستند.

راضیه ملکی افزود: فصل برداشت خرمای پیارُم در شهرستان حاجی‌آباد از نیمه دوم شهریورماه آغاز می‌شود و تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه درخت‌های نخلی که در سال گذشته مثمر نبوده اند امسال مثمر شده اند، امسال 8 هزار تن محصول خرمای پیارم از نخل‌های شهرستان حاجی‌آباد برداشت‌شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

خرما و تأثیر باورنکردنی اش در افزایش انرژی

یک کارشناس تغذیه نیز در خصوص خرمای پیارُم در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ارزش غذایی این محصول بیان کرد: خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتئینی و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه عمده قند موجود در آن از نوع فروکتوز است، به‌راحتی و سرعت در متابولیسم بدن استفاده‌شده و به‌عنوان قند مجاز مصرفی توسط افراد مبتلابه دیابت بسیار مناسب است.

علی ترابی افزود: خرما از ارزش غذایی خوبی برخوردار است و باید آن را در هرم مواد غذایی میوه به‌حساب آورد که با توجه به کوچکی هر عدد خرما، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است که چنانچه بر اساس نیاز روزانه دو تا سه واحد میوه می‌خورید، می‌توانید این تعداد را به‌جای یکی از این واحدهای میوه استفاده کنید.

وی خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید که خرما به علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر آن قند ساده است در صورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است، سبب چاقی نیز بشود.

ترابی بابیان اینکه در خرما، مقداری نیز فیبر غذایی موجود است تصریح کرد: فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا مواد رنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد.

وی اضافه کرد: ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرماست که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، 60 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14‌ میلی‌گرم ویتامین C موجود است.

این کارشناس تغذیه ابراز کرد: پتاسیم در این میوه به میزان قابل‌توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است و علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل‌توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات ضروری است.

به گزارش ایسنا، نخل‌های پیارم عمدتاً در دامنه کوه‌ها کاشته شده و توسط جوی‌های طراحی‌شده در سطح‌های مختلف به‌وسیله آب رودخانه‌های منطقه آبیاری می‌شود؛ پرورش این نخل‌ها عمدتاً به‌صورت ارگانیک بوده و هیچ‌گونه مواد شیمیایی در مرحله داشت آن استفاده نمی‌شود.

به علت خنک‌تر بودن مناطقی که خرمای پیارم در آن کاشته می‌شود نسبت به سایر مناطق خرماخیز، درخت پیارم برای اینکه به باردهی و ثمر دهی کامل برسد، زمان بیشتری احتیاج دارد که این زمان در روستاهای شهرستان حاجی‌آباد متفاوت است.

گزارش از محمد ذاکری نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید