امروزه کمتر کسی از شهروندان کشور ما هستند که در تلفن های همراهشان حداقل یک کانل خبری منطبق با خط مشی سیاسی خودشان نداشته باشند .

این در حالی است که شاید همان شهروند وقت و هزینه کمتری برای خرید روزنامه ها یا سایر رسانه های چاپی به وجود آمده است با این وصف کدام یک تقابل جدی میان رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی و رسانه های چاپی به وجود آمده است با این وصف کدام یک از این دو برنده این میدان خواهند بود ؟ آیا لزوما این تقابل باید برنده یا بازنده داشته باشد ؟ تاریخ بشر حداقل در طول سه قرن اخیر با رسانه های چاپی ادغام شده است . هر چند این همگرایی بنابر شرایط و اوضاع هر دوره متغیر بود اما همچنان وجود داشت تا به امروز رسید. در عصری که مرزهای بین المللی عملا تفکیک ناپذیر شدند و تنها با وارد کردن چند حرف در فضای مجازی شاید بتوان به بهترین اطلاعات از قاط مختلف دنیا دست یافت رسانه های چاپی می توانند همچنان جایگاه خود را حفظ کنند.
بسیاری از روزنامه های چاپی نه تنها هنوز نتوانستند با رسانه های مجازی رقابت کنند بلکه میزان تیراژشان نیز هر روز کاسته
می شود .

این روزنامه ها در هنگام سازی سیستم تولید محتوای خود نه تنها باید بتوانند مخاطب سنتی شان را که خواستار در دست گرفتن کاغذ مطبعه هست حفظ کنند بلکه باید نظر خیل کسانی که در پی کسب آخرین اطلاعات و اخبار سراسر جهان یا محیط پیرامونشان در کمترین زمان ممکن هستند نیز تامین کنند شاید باید دقیق تر بگوییم که امروز رسانه های چاپی لازم است در بین منابع اطلاعاتی بسیار زیاد همچنان برند و نام خود را حفظ کنند و برای تحقق این هدف شناخت نیاز مخاطب یکی از مهم ترین جنبه ها است رسانه های چاپی در رقابت با رسانه هایی هستند که به طور لحظه ای جدیدترین خبرهای بین المللی و داخلی را منتشر می کنند از این روی حضور فعال در فضای مجازی مهم ترین و موثرترین عامل این رقابت است.

بسیاری از روزنامه های پر تیراژ در سایر کشورها پس از ظهور فضتی مجازی نسخه های چاپی خود را محدود و یا به طور کلی حذف کردند این روزنامه های با نسخه های الکترونیکی و با بارگذاری همزمان اخبار تصاویر و فیلم های خبری نه فقط مخاطبان خود را حفظ کردند بلکه همچنان مهم ترین منابع خبری موثق در سراسر جهان محسوب می شود .پس رسانه های چاپی باید بتوانند در کنار نسخه های کاغذی نسخه های الکترونیکی و فعال در فضای مجازی داشته باشند چرا که با این تدبیر نه تنها حذف نمی شود بلکه همچنان نام خود را در ذهن مخاطبان حفظ می کنند از سوی دیگر یکی از مهم ترین فواید روزنامه ها به طور عمومی قابل اتکا بودن آن ها به عنوان منبعی موثق برای افکار عمومی است رسانه های مجازی به دلیل تلاش در جهت به روز رسانی فوری در مواقع بسیاری اخبار نادرستی را منتشر می کنند که مجبور به اصلاح آن یا انتشار تکذبییه پس از آن هستند اما برای رسانه های چاپی به دلیل تامل و استفاده بیشتر ار نیروهای متخصص در شکل بندی محتوا این موضوع یعنی انتشار مطالب خلاف یا دور از واقع کمتر پیش می آید. همچنین یکی از نقاط ضعف مهم کانال های خبری و رسانه های لحظه ای و صرفا مجازی این است که تنها به انتشار اخبار فوری بسنده می کنند در حالی که نقطه ضعف بسیار مهمی در تولید محتوا با انتشار مقالات و سرمقالات یادداشت ها گزارش ها گفت و گو ها و مطالب تحلیلی و تفسیر دارند این همان پاشنه آشیلی است که روزنامه ها و رسانه های چاپی که همواره بیشترین تمرکز را بر تولید محتوا داشته و دارند می توانند به بهترین شکل مورد استفاده قرار دهند با این تفاصیل نه تنها نمی توان مدعی شد که رسانه های چای بازنده تقابل با رسانه های مجازی هستند بلکه حتی می توان تاکید کرد که این تقابل با رسانه های مجازی هستند بلکه حتی می توان تاکید کرد که این تقابل نه موجب حذف هیچ کدام که ظرفیت ارتقای کیفی و کمی هر دو در رقابت با یکدیگر را دارد./

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید