تصویر گرانی از تنور روز ملی نان بیرون آمد

در این زمینه براساس مصوبه کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور، کارگروه‌های استانی تنظیم بازار و شوراهای آرد و نان مجاز خواهند بود تا از ابتدای آذرماه امسال و متناسب با شرایط اجتماعی و الگوی مصرف نان در استان‌های مختلف، حداکثر تا سقف 15درصد نسبت به تعدیل و افزایش قیمت انواع نان سنتی اقدام کنند.

آخرین بار در آذرماه 1393 با مصوبه دولت، قیمت نان در کشور 30 درصد گران شد اما از آن پس، افزایش قیمتی در قوت مردم رخ نداد که موجب اعتراض نانوایان شد زیرا معتقدند با افزایش هزینه‌های آب، برق، گاز، بیمه، مالیات، دستمزد و… قیمت‌های فعلی نان مقرون به صرفه نیست و آنان مجبور به کاهش وزن چانه‌ها هستند.

براساس مصوبه سال 93، قیمت نان لواش 210 تومان، بربری ساده 650 تومان، سنگک 800 تومان، تافتون سنتی 400تومان و تافتون گردون 210 تومان تعیین شده بود و باید دید در قیمت‌گذاری جدید، نرخ نان چقدر بالا خواهد رفت.

افزایش 15 درصدی قطعی نیست

قاسم زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با اشاره به خبر افزایش قیمت نان به جام‌جم گفت: وقتی صحبت از افزایش قیمت نان می‌شود همه براین باورند که نانوایان این افزایش را اعمال خواهند کرد در حالی که براساس مصوبات کارگروه ستاد تنظیم بازار و با همکاری اتاق اصناف و استانداران کشور، این تغییر قیمت اعمال خواهد شد.

زراعتکار اظهار کرد: این‌که در رسانه‌ها اعلام شده افزایش قیمت 15 درصد خواهد بود خبر دقیقی نیست چون خواسته اتحادیه‌ها متفاوت است به این دلیل که هزینه‌های سربار نانوایان طی سه سال گذشته بسیار افزایش داشته بنابراین رقم اعلام شده منطقی نیست و قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

این مقام صنفی با اشاره به وزن چانه‌های فعلی در نانوایی‌ها تصریح کرد: این رقم برای چانه‌های فعلی منطقی نیست به این دلیل که تناسب دقیقی میان قیمت آرد و هزینه‌های دیگر نانوایان ندارد و باعث بروز چالش‌هایی جدی خواهد شد از این‌رو شهروندان باید در نظر داشته باشند که این میزان افزایش هنوز تائید نشده و در آینده میزان افزایش دقیق اعلام خواهد شد.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تاکید کرد: طی هفته جاری روسای اتحادیه‌ها در تمامی استان‌ها، استانداران و مسئولان اتاق اصناف کشوری جلساتی را خواهند داشت تا بتوانند درباره نرخ افزایش قیمت نان و همچنین تعیین وزن چانه استاندارد برای هر یک از انواع نان به نتیجه دقیق و منطقی برسند و در نهایت با ابلاغ آن زمینه اجرایی شدنش را از ابتدای آذرماه فراهم کنند.

افزایش 22 درصدی قیمت مدنظر است

محمدرضا نظر‌نژاد، عضو اتحادیه نان سنگکی هم درباره افزایش قیمت نان از ماه آینده به جام‌جم گفت: با توجه به این‌که در سه سال اخیر، دولت اجازه افزایش قیمت نان را نداده بود درخواست‌های متعددی به مسئولان مربوط داشتیم که در نهایت این مجوز صادر شد، اما هنوز درباره میزان افزایش قیمت نان تصمیم‌گیری دقیق نشده است.

نظرنژاد افزود: ستاد تنظیم بازار اعلام کرده از ابتدای آذرماه 15 درصد افزایش قیمت اعمال می‌شود، اما هنوز درباره رقم دقیق افزایش قیمت به نتیجه نرسیده‌ایم چون درخواست نانوایان و اتحادیه‌ها افزایش حداقل 20 تا 22 درصدی متناسب با هزینه‌های تولید بود به همین دلیل هنوز نمی‌توان رقم دقیق افزایش قیمت و زمان اجرای آن را اعلام کرد و منتظر نتیجه جلسات بعدی با مسئولان و استانداران هستیم.

وی با اشاره به کیفیت نان تاکید کرد: اگر در سه سال اخیر، قیمت نان به‌موقع افزایش یافته بود قطعا کیفیت نان بهتر می‌شد و امروز شاهد بروز مشکلاتی نبودیم، اما لازم به یادآوری است که اگر با شرایط فعلی بازهم قیمت نان به میزان قابل قبول افزایش نداشته باشد، قطعا کیفیت نان تغییر محسوسی نخواهد داشت و بازهم همان مشکلات تکرار می‌شود.

نظرنژاد معتقد است اگر قیمت نان واقعی شود قطعا کیفیت آن هم بهبود قابل توجهی خواهد داشت بخصوص در نانوایی‌های آزادپز چون این بخش از نانوایی‌ها براساس نیازشان آزادانه آرد موردنظرشان را انتخاب کرده و به‌کار می‌گیرند.

رئیس اسبق اتحادیه نان‌های سنگکی به جام‌جم گفت: مبنای تعیین قیمت نان وزن چانه آن است به عنوان مثال در قیمت‌های مصوب قبلی که سه سال پیش اعلام و اجرایی شده است قیمت نان سنگک با وزن چانه 400 گرم آرد دولتی 800 تومان تعیین شد که در نانوایی‌های آزادپز طبق سفارش مشتری تا قیمت 2000 هزار تومان نیز افزایش می‌یافت.

وی درباره کیفیت آرد ارائه شده به نانوایی‌ها گفت: آردهای دولتی به دلیل عدم نظارت دقیق در کیفیت آنها و همچنین در دسترس نبودن آرد قابل‌قبول برای نانوایی‌های سنگک زیاد مناسب نیست در حالی که برای تهیه این آرد نانوایان باید به‌ازای هر کیسه 40کیلوگرمی رقمی بین 35 تا 37 هزار تومان پرداخت کنند.

این عضو اتحادیه نانوایان سنگکی تاکید کرد: باید به سمت آزادسازی کامل قیمت نان برویم تا علاوه بر بهبود کیفیت میزان مصرف نیز متعادل باشد چون دولت به دلیل مشکلات اقتصادی امکان تامین آرد باکیفیت مناسب و ارزان‌قیمت را ندارد.

در انتظار ابلاغ مصوبه هستیم

محمد محمدی، مدیرکل تعزیرات استان تهران درباره افزایش قیمت نان به جام‌جم گفت: براساس بررسی‌های انجام شده از سوی اکیپ‌های نظارتی سازمان تعزیرات در استان تهران بیشترین تخلفات نانوایی‌ها کم‌فروشی وزنی نان بوده است که اغلب نانوایان متناسب نبودن قیمت نان با هزینه‌های تولید را دلیل آن اعلام می‌کردند.

محمدی افزود: با توجه به این روند، کارگروه تنظیم بازار متناسب با واقعیت بازار و همچنین نگرش به قدرت خرید مردم جلساتی را با هماهنگی مسئولان دولت برگزار کرد و به این نتیجه رسید که برای جلوگیری از این تخلف، حداکثر تا 15 درصد افزایش قیمت را برای نان‌های سنتی متناسب با میزان مصرف و تقاضای موجود استان‌ها در نظر بگیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: براساس اعلام نتیجه جلسه اخیر کارگروه ستاد تنظیم بازار این افزایش قیمت حداکثر تا عدد اعلام شده و متناسب با بررسی‌های لازم خواهد بود بنابراین تا زمانی که درباره وزن چانه‌های نان‌های سنتی مختلف تصمیم‌گیری نشود همچنان اوزان استانداردی که از گذشته مبنای تعیین قیمت بوده، مورد نظر ستاد است و در بازرسی‌ها درنظر گرفته خواهد شد.

محمدی به جام‌جم گفت: درصورتی که مسئولان و ستاد، اوزان جدیدی را تعیین و ابلاغ کنند در آینده مبنای نظارتی قیمت و وزن جدید خواهد شد که تمامی واحدهای صنفی ملزم به رعایت آن هستند.

عماد عزتی – اقتصاد

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید