موسی نجفی روز چهارشنبه درگفت وگوبا خبرنگار ایرنا افزود: از جمله شاخص های مهم در انتخاب روستاها برای اجرای این طرح ، داشتن بیش از 50 خانوار ساکن، نرخ اشتغال معکوس، طرح هادی اجرا شده و مهاجر پذیری پایین و ضریب مشارکت پذیری بالا می باشد.
وی ادامه داد: طرح روستا تعاون در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال، در راستای پیاده ‌سازی برنامه اشتغال فراگیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌ های اجرایی بخش تعاون در روستاها اجرا می‌ شود.
وی با اشاره به اینکه اکنون کارشناسان اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی هرمزگان در حال بررسی مزیت‌های روستاهای هدف هستند، افزود: در این طرح، افراد بیکار در روستا با تشکیل تعاونی تخصصی در زمینه یک حرفه، به کار مشغول می‌شوند و دولت در این مسیر از آنها حمایت می‌کند.
نجفی بیان کرد: فعالیت این تعاونی‌ها در زمینه‌های تولید، صنعت، تجارت، کشاورزی و خدمات خواهد بود و با توجه به ظرفیت هر روستا توسط اهالی بیکار روستا تشکیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح روستا تعاون از زیرمجموعه های طرح ملی اشتغال فراگیر است، اظهار داشت: دولت در راستای اجرای این طرح در زمینه بیمه، تسهیلات، بازاریابی، آموزش و تشکیل زنجیره‌های حرفه‌ای از روستاییان حمایت می‌کند.
مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان خاطرنشان کرد: با اجرای مرحله نخست طرح روستا تعاون تا خرداد سال آینده بیش از 900 فرصت شغلی در هرمزگان ایجاد می‌شود.
لازم به ذکر است، یک تفاهم نامه همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استانداران سراسر کشور به منظور رسیدن سهم بخش تعاونی در اقتصاد به 25 درصد، توسعه فرهنگ تعاونی بین مردم، گسترش عدالت اجتماعی با رویکرد تعاونی‌ها از طریق توزیع عادلانه فرصت‌ها، منابع و امکانات و افزایش سطح اشتغال مولد با تأکید بر مالکیت و مدیریت نیروی کار در حوزه تعاونی منعقد شده و اجرای طرح «روستاتعاون» نیز اقدامی در راستای تحقق چنین اهدافی است.
برای اجرای این طرح در کشور هزار روستا شناسایی شده است و قرار است تا 5 سال آینده یک میلیون و 914 هزار فرصت شغلی ایجاد شود.
براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی هرمزگان، مجموع تعاونی های فعال استان حدود سه هزار تعاونی و مجموع اشتغال ایجاد شده توسط آنان 69 هزار نفر می باشد که بیشترین تعاونی ها در زمینه خدمات فعالیت دارند.
میانگین نرخ بیکاری استان هرمزگان در سال گذشته 10 و سه دهم درصد و در فصل بهار سال جاری 9 و 2 دهم درصد بوده است.
حدود 47 درصد جمعیت یک میلیون و 770 هزار نفری هرمزگان در روستاها ساکن هستند.
استان هرمزگان دارای یک هزار و 720 روستا می باشد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید