به گزارش ایرنا، موتور خورشیدی دوار محصول دانش بنیانی است که انرژی حرارتی با اختلاف دمای کم (ltd) را به طور مستقیم به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و با سوخت نیز قابل استفاده می باشد.
این مدل که توسط متخصصان شرکت طراحان انرژی سبز در قشم طراحی شده، کاستی های موتور استرلینگ برطرف شده و موتور ساعتی یک کیلو آب می تواند بخار کند و به نوعی کارکرد توربینی را دارد که محصولش آب مقطر است.
همچنین سامانه هوشمند کنترل کلنی زنبورهای عسل نیز رونمایی شد که می تواند با جلوگیری از تغییر دما و رطوبت کندوها طی تغییر روز و شب و فصل ها شرایط را برای رشد لاروها و افزایش تولید عسل کلنی زنبورها تسهیل کند.
81 هزار و 500 تن عسل در سال گذشته در کشور تولید و تنها یک هزار و 300 تن صادر شد که استفاده از این سامانه می تواند با افزایش بهره وری زنبورهای کارگر موجب کاهش بهای تمام شده و افزایش تولید محصول شود و از همه مهمتر ورود به زنبورداری و پرورش زنبور عسل را در اقلیمی مانند قشم ممکن می کند.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم در آیین رونمایی از این 2 طرح دانش بنیان در قشم گفت: انتقال دانش به سرزمین اصلی یکی از ماموریت های این سازمان می باشد و با وجود همه کاستی ها فاصله جزیره در این زمینه با سایر مناطق آزاد کشور بسیار است.
حمیدرضا مومنی افزود: در حوزه شیلات باید زنجیره تولید در قشم راه اندازی شود تا سرمایه گذاری ها اقتصادی باشد و در این راستا باید به دنبال افزایش تولید فناوری باشی و از جمله در زمینه پرورش میگو برداشت از هفت به 12 تن در هکتار برسد.
وی بیان کرد: قشم در بین مناطق آزاد کشور رتبه نخست را در زمینه شرکت های دانش بنیان دارد اما علاقه مندیم تا سرعت در این زمینه همچنان افزایش یابد اما با توجه به پیشینه اقتصاد جزیره که بر پایه کشاورزی، تجارت و دریا بنا بوده باید در این زمینه جهت گیری شود.
مدیرعامل منطقه آزاد با اشاره به دریا و آفتاب به عنوان مزیت های قشم اضافه کرد: در حوزه فعالیت های دریایی همچنان مشغول کار سنتی هستیم و فعالیت صنعتی وجود ندارد و زحمتی که کشیده می شود، ارزش اقتصادی چندانی ندارد.
او عنوان کرد: با تلاش های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید در زمینه پرورش میگو 150 هکتار در قشم و مزرعه ای 75 هکتاری در جزیره هنگام فعال است و همچنین یک هزار و 500 هکتار زمین دیگر نیز برای این امر واگذار می شود که در این راستا طرحی 220 هکتاری هفته گذشته کلنگ زنی شد.
مومنی گفت: جهت تامین امنیت غذایی با استفاده از مزیت دریا باید به سمتی برویم که چندان از ذخیره های موجود استفاده نشده و از طریق فرهنگ سازی تغییر الگوی مصرف جامعه هم مورد توجه باشد.
وی افزود: انتظارها از خروجی صنعت پرورش ماهی قشم بیش از اینهاست و با توجه به حساسیت کار باید در زمینه دانش سخت افزاری و نرم افزاری از بهترین کشورها مانند نروژ استفاده شود.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم با تاکید بر افزایش تولید به جای فضا با استفاده از عامل فناوری عنوان کرد: باید زنجیره ارزش از تولید خوراک تا تولید لارو و پرورش ماهی در این جزیره مستقر شود اما همه این فعالیت ها توسط یک فرد امکان پذیر نیست.
او اضافه کرد: باید سرمایه گذاران و افرادی با نگاه تجاری دارای مهارت به موضوع ورود کنند و البته باید برای میزان تولید و بسته بندی حداقلی تعیین شود تا محصولی درخور تولید و در زمینه فروش با مشکلی روبرو نشود.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید