باشگاه خبرنگاران جوان: به نقل از بلومبرگ، در حالی که خاویار ایران زمانی در دنیا معروف بود و نمایی از اقتصاد ایران به شمار می‌رفت، اکنون تولید ماهیان خاویاری دریای خزر(معروفترین خاویار جهان) 90 درصد کاهش یافته و کشورهای دیگر جای خاویار ایران را در جهان می‌گیرند.

کاهش ماهیان دریای خزری به ویژه پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی شدت بیشتری به خود گرفت چرا که کشورهای حاشیه دریای خزر مدیریتی بر حفظ، نگهداری و تولید این نوع ماهیان نداشتند، سرازیر شدن پساب‌ها به ویژه از رودهای بزرگ روسیه کاهش جمعیت ماهیان خاویاری را تشدید کرد.

اکنون چین رقیب جدی‌ برای خاویار ایران شده و این تولیدکننده نوپا می‌خواهد با برندهای حساب‌شده و تولید مناسب جای خاویار ایرانی را در رستوران‌های جهان بگیرد.

بلومبرگ می‌نویسد: اگرچه کسی نمی‌خواهد اذعان کند، اما چین بخشی از خوشمزه‌ترین ماهیان خاویاری جهان را تولید می‌کند.

بلومبرگ در گزارش خود می‌افزاید: به دلیل صید بی‌رویه، تخم ماهیان خاویاری خوشمزه ایران و روسیه که از ماهیان خاویاری دریای خزر به عمل می‌آید، بسیار کاهش یافته است.

صید بی‌رویه سرانجام منجر به این شد که گونه ماهیان بلوگا و استروژن در دریای خزر در معرض نابودی قرار گیرد و کشورهایی نظیر ژاپن، اسرائیل و چین در حال گرفتن جای ایران و روسیه در تولید ماهیان خاویار هستند.

رین کارشناس چینی می‌گوید: صادرات خاویار چین افزایش خواهد یافت، چرا که تحریم‌ها و محدودیت‌های عرضه در ایران و روسیه وجود دارد. بسیاری از رستوران‌ها خاویار چینی را خریداری خواهند کرد، چرا که کیفیت خوب، قیمت منصفانه و عرضه بالایی دارند.

شرکت کالوگا کوئین در چین سالانه 60 تن خاویار تولید می‌کند که این شرکت را به عنوان بزرگترین تولیدکننده خاویار جهان تبدیل کرده است. این شرکت پنج نوع از ماهیان خاویاری را می‌فروشد که متوسط قیمت آنها 210 دلار در هر 30 گرم است.

اما ظاهرا در این میان مشکلی هم برای خاویار چینی وجود دارد. «لیلی لیو» مدیر برنامه‌های بازاریابی یک شرکت‌ چینی می‌گوید: «بزرگترین مانع برای فروش خاویار چینی، عدم اعتماد شرکت‌های غذایی چینی است.»

به هر حال خاویار ایران و روسیه سال‌ها بین مشتریان به ویژه اروپایی جا باز کرده‌اند و جلب اعتماد برای محصولات جدید تا حدودی دشوار است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید