فولکس واگن پس از اعتراف به تقلب، به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه محکوم شد و هنوز هم با مشکلات حقوقی در آلمان و سراسر جهان مواجه است. این شرکت ۲۲ میلیارد یورو را برای پرداخت خسارت اختصاص داده است و همچنان هم به ایجاد آلودگی در محیط زیست در جهان متهم است.
از آن زمان تاکنون در تمامی کشورهایی که از خودروهای دیزلی استفاده می کردند و بر این باور بودند که خودروهای دیزلی از خودروهای بنزینی پاک تر است، سایه شک و تردید انداخته شده است.
گابریل بعنوان یک سوسیال دموکرات همچنین عنوان کرد که تولید باتری مخصوص خودروهای برقی در آلمان از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و نیازمند حمایت دولت این کشور است.
دولت انگلیس قرار است تا سال ۲۰۴۰ تولید و فروش تمامی خودروهای بنزینی و دیزلی را در این کشور ممنوع اعلام کند تا بدین وسیله با معضل آلودگی هوا مقابله کرده و خودروهای دوستدار محیط زیست را بکار بگیرد.
پس از انگلستان، کشورها و شهرهای دیگری همچون فرانسه، مادرید، میکزیکوسیتی و آتن نیز می خواهند روند تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف کنند.
وزیر امور خارجه آلمان اظهار کرد:” من متقاعد شده ام که آلمان نباید بدنبال پیروی از تصمیم انگلستان و یا سایر کشورها، تولید خودروهای دیزلی را متوقف کند بلکه این کشور با بهمراه داشتن خودروسازان عظیم و قدرتمند درصدد حل مشکل آلایندگی این خودروها و در کنار آن توسعه و پیشرفت در ساخت خودروهای برقی باشد”.