حسین کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، در خصوص برگزاری جشنواره تئاتر استانی، اظهار کرد: جشنواره تئاتر استانی هرمزگان یکی از رویدادهای مهم در حوزه تئاتر است و امسال بیست و نهمین سال برگزاری آن است که هدف از آن گردهمایی هنرمندان برای دیده شدن بهتر و رقابت سالم با یکدیگر است.

وی ادامه داد: در جشنواره امسال 20 متن به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 12 کار نمایشی در ابتدا بازبینی شد و در نهایت 8 اثر برای رقابت نهایی در جشنواره پذیرفته شدند.

کریمی با بیان اینکه نمایش‌های حاضر در جشنواره امسال از شهرستان‌های میناب، رودان، پارسیان، بندرعباس و جزیره هرمز هستند، افزود: معمولاً میناب و بندرعباس بیشترین تعداد نمایش‌ها را در جشنواره استانی را هر ساله داشته اند اما امسال شهرستان رودان با 3 اثر در تعداد نمایش‌ها از دیگر شهرستان‌ها پیشی گرفته است.

وی ابراز کرد: از نکات برگزیده جشنواره امسال این است که در سال‌های گذشته گروه‌های نمایشی تنها در دوران جشنواره به اجرا می‌پرداختند اما امسال پس از مرحله بازبینی همه گروه‌ها ملزم به نمایش عموم  هستند و اگر اجرای عموم نداشته باشند نمی‌توانند در جشنواره به اجرا بپردازند و امسال برای هنرمندان تازه‌کار نیز در جشنواره فرصت حضور به وجود آمده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی هرمزگان در خصوص اینکه این اجراها پیش از جشنواره از جذابیت جشنواره نمی‌کاهد، بیان کرد: مخاطب تئاتر تنها خود هنرمندان نیستند و امروزه این موضوع فراتر شده است و نمایش‌ها مخاطب خود را پیداکرده‌اند و استقبال از نمایش‌ها با وجود بلیت‌فروشی افزایش پیداکرده است.

وی اضافه کرد: همان‌طور که در سال گذشته در جشنواره تئاتر استانی برای نمایش‌ها بیلت فروشی صورت می‌گرفت امسال نیز بلیت‌فروشی انجام می‌شود و بخش عمده درآمد آن برای کمک به گروه‌های نمایش هزینه می‌شود و بهای بلیت این جشنواره 5 هزار تومان است.

کریمی تصریح کرد: هر شب ساعت 20:30 بعد از اجرای آخرین اثر در جشنواره نیز جلسات نقد و بررسی و کارگاه‌های جنبی جشنواره با حضور اساتید کشوری برگزار می‌شود.

وی افزود: بیشتر اجراهای حاضر در جشنواره امسال در پلاتو آفتاب انجام می‌شود و تعدادی نیز در فرهنگسرای طوبی برگزار می‌شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی هرمزگان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در جشنواره‌های تئاتر استانی وجود دارد عدم پرداخت ورودی‌های جشنواره است که در سال گذشته این ورودی‌ها به گروه‌ها پرداخته شد اما مطالباتی از گذشته باقی‌مانده که به دلیل کمبود بودجه هنوز پرداخت‌نشده است و تقاضامندیم دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز به کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیایند تا این ورودی‌ها پرداخت شود و ما نیز به عنوان نماینده هنرمندان این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در فراخوان جشنواره امسال نیز مبلغ 2 میلیون تومان به عنوان ورودی هر گروه نمایشی به جشنواره تعیین‌شده است که باید پرداخت شود و هر زمانی که این هزینه به دست ما برسد آن را در اختیار گروه‌های نمایشی قرار می‌دهیم.

کریمی عنوان کرد: برخی از مسئولین هیچ هم‌وغم فرهنگی ندارند و تنها شعار اقدام فرهنگی می‌دهند و در عمل هیچ‌گونه حمایتی ندارند که به‌شدت از آن‌ها گله‌مندم.

وی ادامه داد: درصورتی‌که مسئولین فرهنگی وظیفه‌دارند در خصوص فرهنگ و هنر استان کوشا باشند و جوانان را در این زمینه یاری کنند، برخی از دستگاه‌های فرهنگی آن‌قدر از نداری می‌گویند که ما از مراجعه به آن‌ها پشیمان می‌شویم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی هرمزگان تأکید کرد: در هرمزگان ظرفیت مالی خوبی وجود دارد ولی باورکردنی نیست که صنایع واقع‌شده در استان هیچ حمایتی از فرهنگ و هنر انجام نمی‌دهند درصورتی‌که در استان‌های دیگر این‌گونه نیست.

وی بیان کرد: مسئولینی که رغبت به کار کردن ندارند می‌توانند مسئولیت خود را به فردی که همت و رغبت بیشتری دارد واگذار کنند تا بتوانیم شاهد پیشرفت بیشتر در زمینه فرهنگ و هنر استان هرمزگان باشیم.

کریمی ابراز کرد: اینکه برخی از مسئولینی که به آن‌ها مراجعه می‌کنیم و وظیفه ذاتی آن‌ها حمایت از هنرمندان است، هنرمندان را یاری نمی‌کنند جای سؤال زیادی دارد و با توجه به مشکلات تنها چند دستگاه اجرایی از این جشنواره حمایت کردند.

وی در پایان گفت: در هرمزگان مکان‌های زیادی وجود دارد که قابلیت تمرین گروه‌های نمایشی در آن‌ها فراهم است که در اختیار نهادهای مختلف قرار دارد اما سازمان‌ها و نهادهایی که این سالن‌ها را در اختیاردارند و می‌توانند در ساعات تعطیلی آن‌ها را در اختیار هنرمندان قرار دهند این اجازه را نمی‌دهند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید