فرزانه مسلم زاده
کوچه های آسفالت نشده در شهربندرعباس سرگردان بورکراسی اداری بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب شدند . کوچه های خاکی با باریکه ای از جوی آب که بیشتر به لجنزار شباهت دارند ، جلوه ی ناپسند و زشت از کوچه های محله سورو را به نمایش می گذارند .
محله” سورو” شهر بندرعباس قدمت زیادی دارد و از قدیمی ترین محلات می باشد و شهروندان این محله گلایه های فراوان از کوچه های خاکی و عدم آسفالت آن دارند .
بعضی از کوچه های محله سورو همانند ” دانشمند 11 ” که بسیار پرتردد نیز می باشد ، همچنان آسفالت نشدند .
چند تن از اهالی کوچه دانشمند 11 که بسیار شاکی نیز بودند متذکر شدند : کوچه مذکورسراشیبی ، پستی و بلندی زمین نیز دارد که البته در وهله اول نیاز به زیرسازی و یکسان سازی زمین می باشد و در کنار آسفالت نیاز به آبروهه نیز قطعا خواهد داشت .
یکی از ساکنین کوچه دانشمند11 است که می گوید : بعضی از کوچه های محله سورو بدون آسفالت رها شدند و دانشمند 11 نیز از این دست کوچه ها می باشد و بارها اهالی کوچه نامه نوشتند و امضا کردند و به شهرداری منطقه مراجعه کردیم ولی متاسفانه جواب می دهند که تا طرح فاضلاب در سورو اجرا نشود نمی توانند کوچه را آسفالت کنند .
به گفته وی ، تاخیر آسفالت این کوچه برای تمام ساکنین مشکل ایجاد کرده است چرا که این کوچه بسیار پرد تردد می باشد و سراشیبی نیز دارد و زمانی که هم بارندگی می آید ، آب به داخل منازل ورود می کند و در شرایط عادی چهره محله را نیز بسیار زشت کرده است .
یکی دیگر از اهالی یکی دیگر از ساکنین است که می گوید : محله سورو از قدیمی ترین محلات شهر بندرعباس می باشد و مسئولین باید نگاه ویژه ای به بافت قدیمی شهر داشته باشند نه آنکه آن را به امان خدا رها کنند . آبهای رها شده از درب منازل در کوچه جلوه زشت ایجاد کرده است و بعضا این آبها راکد مانده است و به لجن مبدل گشته است .
وی همچنین اظهار داشت : شغل بیشتر ساکنین محله سورو صیادی می باشد و بعضا در کوچه و در کنار منازلشان قایق های صیادی شان قرار دارد و شستشوی قایق خود را انجام می دهند و این آب در کوچه های خاکی رها می شود که در نتیجه به لجنزار تبدیل می شود .
وی که بسیار از مسئولین شهرداری گلایه دارد ،می گوید کودکان ما چه گناهی کردند که باید در لجنزار قدم بگذارند و بازی کنند .
یکی دیگر از ساکنین کوچه نیزمی گوید :چرا مردم باید تاوان عدم تعهدات شهرداری یا آب وفاضلاب را بدهند و شایدشرکت آب و فاضلاب تا سالیان سال طرح فاضلاب را در سورو به طور کامل اجرا کند ، تکلیف مردم چیست و تاکی باید در کوچه های خاکی و بروی آبهای جمع شده و لجن راه بروند .
به گفته وی ، بخاطر اعتراضات گسترده ساکنین هرازگاهی عوامل شهرداری به کوچه دانشمند 11 می آیند و در قسمتی ازکوچه آسفالت می ریزند و خودتان ببینید بدین شکل آسفالت کردن چه فاجعه ای را در کوچه به وجود می آورد .
ساکنین از شهرداری توقع دارند کوچه را اصولی و با زیرسازی مناسب آسفالت کنند و با وجود سراشیبی کوچه مذکور حتما بایستی آبروهه هم ایجاد نمایند تا در مواقعی که بارندگی هست آبهای سطحی از طریق آبروه به جوی های فاضلاب منتقل شود و صدمه ای هم به آسفالت نزند .
حداقلهای حقوق شهروندی
حداقلهای حقوق شهروندی ، بهره مندی از ابتدایی ترین و بدیهی ترین چیزهاست که در شهر بندرعباس شهروندان با پرداخت مالیات و عوارض و … شرایط ایده آل زندگی شهری را حق خود می دانند و مسئولین هم باید پاسخگویی مردم باشند و مشکلات مردم را در اسراع وقت مرتفع نمایند ،چرا شهروندان بایستی برای آسفالت یک کوچه خاکی به ارگانهای مختلف پاس داده شوند و این بورکراسی اداری در آسفالت کوچه ها ورود پیدا کند .
در اذهان عمومی این واژه ها نقش بسته است که اگرکوچه ایی قابل تردد و بدون چاله چوله ای دیدید حتما آشنایی در شورا و شهرداری دارند و …
متاسفانه مطالبات شهروندان ، آسفالت کوچه ها و پر کردن چاله ها در سطح شهر شده است که از بدیهی ترین انتظارات یک شهروند می باشد و زندگی کردن در آسایش و رفاه کامل از حداقل های حقوق شهروندی است و در این بهبوهه شروع بکار شورای شهر جدید جای دارد مسئولین شهرداری به جای به تصویر کشیدن پروژههای مختلف و آمار دادن تعداد بوستانهای کار شده و … به فکر حل مشکلات شهروندان باشند .
مردم پای صندوقهای رای رفتند و شورای شهر را انتخاب کردند و از این شورا انتظار دارند که با انتخاب شهردار توانمند مشکلات شهری را مرتفع نمایند و باعث پیشرفت و زیبایی شهر شوند .
مردم همیشه امید دارند که شهر بندرعباس می تواند وارد مرحله تازه ای از توسعه و پیشرفت شود اگر مسئولین همراه مردم باشند و مشکلات مردم را در اسرع وقت مرتفع نمایند .
به امید شهری زیبا و کوچه های آسفالت شده و تمیز ….

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید