مسعود بارانی دوشنبه در جمع خبرنگاران پیش بینی کرد:صیادان هرمزگان امسال 35 هزار تن فانوس ماهی از آب های استان صید کنند که در مقایسه با سال گذشته 40 درصد رشد خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: براساس برآورد مرکز تحقیقات شیلات درحال حاضر دو میلیون تن توده زنده فانوس ماهیان در آبهای دور استان هرمزگان وجود دارد که امیدوارم با توسعه ناوگان صیادی بهره برداری از این منابع بصورت بهینه صورت گیرد.
این مقام مسئول گفت: این ذخایر ارزشمند که از آنها به عنوان الماس زنده دریای عمان یاد می شود در صورت برداشت نکردن توسط کشور خودمان یا در آبهای آزاد توسط کشورهای همسایه صید می شوند و یا باتوجه به اینکه طول عمر این آبزی 18 ماه است به صورت طبیعی هدر می روند.
بارانی اظهارداشت: صید فانوس ماهیان (مکیتوفیده) که ذخایر عظیم و ارزشمند آن در دریای عمان پراکنش دارند و در عمق 400-450 متری نیز یافت می شوند ، فرصت مناسبی برای حوزه اشتغال کشور است.
وی یاد آور شد: از این گونه در تولید آرد ماهی ( پودر ماهی) استفاده می شود و یکی از ترکیبات اصلی در تولید غذای آبزیان پرورشی است.
براساس بررسی ‌های کارشناسان مؤسسه تحقیقات شیلات ایران، افزون بر 2 میلیون تن ذخیره فانوس ماهیان در آبهای استان وجود دارد که سالانه برداشت بین 300 تا 400 هزار تن از آن امکان دارد.
در هرمزگان 28 هزار و 300 صیاد با استفاده از چهار هزار فروند شناور صیادی و با پشتیبانی 22 بندر صیادی در بیش از یکهزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی هرمزگان مشغول به فعالیت هستند که این مهم بیانگر نقش مهم شیلات در معیشت مردم استان جدای از اشتغال ایجاد شده درحوزه آبزی پروری و صنایع است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید