اقتصاد مقاومتی موضوعی بنیادین ، اساسی و در راستای رفع مشکلات و شکوفایی اقتصاد کشور بوده که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته ومسئولان به عنوان مجریان این طرح به تحقق آن درسال 96 مشغول هستند و در واقع این یعنی بازگشت به خویشتن برای ساختن کشور است.

اقتصادی مقاومتی ؛ تولید و اشتغال که عدالت و درون زایی را دنبال می کند ترجمه اقتصاد تعاونی هم هست چرا که تمام اهداف آن رامی توان در تعاونی ها مشاهد کرد بنا بر این تعاونی ها و مدیران دولتی باید نگرش جدیدی نسبت به بخش تعاون هم داشته و همکاری های بین بخشی را افزایش دهند.
فعالیت های جمعی مثل تعاونی مرز نشینان ، تعاونی صیادان ، تعاونی لنجداران ، قایق داران ، تعاونی های تولید و توزیع وغیره درصورتی که با هم همبستگی داشته باشند می توانند در اقتصاد مقاومتی نقش داشته و کالاهایی که درتوان وتولید خودشان می گنجد اجازه ورود از خارج برای عرضه به داخل کشور را ندهند.
وجود ظرفیت بالا در صنعت ساخت وتعمیر کشتی ، انواع بارج ، سکوهای نفتی وگازی در هرمزگان از دیگر زمینه های حمایت از تولید داخل ، رونق اقتصاد واشتغال به شمار می آید که متولیان امور در این سال از آن غافل نباشند وشمار جویندگان کار را کاهش دهند.
امروزموضوع تولید و اشتغال از مسائل بسیار مهم برای اقتصاد کشوراست و به تبع رونق تولید و ایجاد اشتغال طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی سرلوحه کارمجموعه مدیریت استان هرمزگان در سال 96 خواهد بود.
استاندار هرمزگان دراین باره می گوید: در سال 96 درهرمزگان با تمام توان تلاش خواهیم کرد تا با توجه به ظرفیت های این استان، در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال طبق سیاست های اقتصاد مقاومتی گام برداریم و این مساله مهم در دستور کار مدیریت عالی و مجموعه مدیران استان قرار گرفته است.
جاسم جادری در گفت وگوبا ایرنا افزود: اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی موجب رونق تولید و در پی آن ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد و همه باید این دو موضوع مهم را که در نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته را سرلوحه کار خود قرار دهند
وی تصریح کرد: در سال 95 که به عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده بود، دولت در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب اقدامات مهمی را آغاز کرد که استان هرمزگان نیز در این زمینه پیشرو بود.
استاندار هرمزگان با بیان اینکه این استان در 20 شاخص رتبه نخست کشوری را کسب کرده، گفت: از جمله آن رتبه اول جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی، وصول درآمدهای عمومی، درصد تحقق درآمدهای استانی، مبارزه با قاچاق کالا و دیگر موارد است.
جاسم جادری با اشاره به اقدامات و شاخص های اقتصاد مقاومتی در هرمزگان، اظهار داشت: در اثر ارزیابی های صورت گرفته در دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی، این استان طبق شاخص های این بخش، رتبه نخست اقتصاد مقاومتی را به دست آورد.
وی بیان داشت: در بخش رونق تولید، هزار و 94 پروژه در استان شناسایی شد و تاکنون به 700 واحد تولیدی تسهیلاتی افزون بر 700 میلیارد تومان برای رفع موانع تولید و خروج از رکود پرداخت شده است.
استاندار هرمزگان ابراز داشت: 71 شرکت دانش بنیان در استان از سال 92 تاکنون شکل گرفته که 800 میلیارد تومان درآمد داشته اند.
جادری ادامه داد: انتظار مردم هرمزگان اجرای اقتصاد دریا محور است و در این زمینه هیچ سازمان متولی نداریم و درخواست داریم با توجه به اینکه صنایع دریامحور در هرمزگان مستقر است و فعالیت های دریامحور در استان داریم یک سازمان به عنوان متولی اقتصاد دریا محور معرفی شود.
بنا به اظهار وی، استان هرمزگان با توجه به داشتن ظرفیت های کم نظیر از استان های بسیار مهم اقتصادی در کشور به شمار می رود و این استان در سال 95 با اجرای اقدامات مهمی از جمله در زمینه رفع موانع تولید، افزایش صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش غیردولتی توانست رتبه برتر اقتصاد مقاومتی در کشور را کسب کند.
استاندار هرمزگان گفت: خطاب مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی تنها متوجه دولت نیست و تمامی ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را شامل می ‌شود ودر سال 95، بنابر اعلام آمار رسمی 704 هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شد که سهم هرمزگان 36 هزار فرصت شغلی بوده است.
جادری افزود: همان طور که رئیس جمهوری نیز اعلام کرده‌ اند در دنیا تنها 6 کشور موفق به ایجاد 600 هزار فرصت شغلی در طول یک سال شده ‌اند، در حالی که دولت تدبیر و امید704 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و مبانی مدنظر مقام معظم رهبری در این راستا، گفت: در همان روزهای ابتدایی سال ‌جاری نخستین نشست خود را برای تحقق راهکارهای عملیاتی سازی شعار سال با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌ های مربوطه برگزار کردیم و راه های مدنظر را مورد بررسی قرار داده ‌ایم تا در روزهای آینده به طور کاربردی دستورالعمل‌ ها را تدوین و ابلاغ کنیم.
** ذخیره سازی 70 میلیون قطعه بچه میگو در هرمزگان
مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی وافزایش تولید از ابتدای فروردین ماه تاکنون افزون بر 70 میلیون قطعه بچه میگو در سطح 280 هکتار از مراکز پرورشی شامل تیاب شمالی و جنوبی و سایه خوش این استان تکثیر و ذخیره سازی شده است.
سید پرویز محبی پیش بینی کرد: در سال 96 (سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال) بیش از یک میلیارد و 500 میلیون قطعه لارو میگو در این استان تکثیر و ذخیره سازی شود که تولید افزون بر 12هزار تن را بدنبال دارد.
وی گفت : تا کنون 10 مرکز تکثیر بچه میگو تا این لحظه در شهرستان های سیریک، جاسک، میناب، قشم و بندرلنگه در حال تولید و آماده سازی هستند ونخستین میگوی تولیدی استان هرمزگان در سال 96 از تیرماه آماده عرضه به بازار مصرف داخلی و صادرات خواهد بود.
وی بیان داشت: نامگذاری سال 96 به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بیانگر وظیفه سنگین بخش های تولیدی و حمایت دستگاه های تولید از ایجاد تولید و اشتغال به ویژه با رویکرد اقتصاد مقاومتی است.
این مسئول یادآورشد: مجموعه شیلات هرمزگان از تمامی فعالیت های تولید و اشتغال زا در چارچوب قانون به صورت جدی حمایت می کند و مانند سال های گذشته اقتصاد مقاومتی محوری اصلی برای فعالیت های شیلاتی خواهد بود.
وی یاد آور شد:هم اکنون عملیات تولید و ذخیره سازی در 11 مرکز تکثیر هرمزگان انجام می شود و فصل برداشت میگوی پرورشی در هرمزگان از تیر آغاز و تا بهمن ادامه دارد.
به گفته وی هرمزگان حدود چهار هزار هکتار مزرعه پرورش میگو در شهرستان های بندرلنگه، سیریک، جاسک، قشم، میناب، پارسیان و بندرعباس دارد ومیگوی پرورشی در هرمزگان از نوع وانامی است که تولید آن از سال 88 به صورت آزمایشی در 20 هکتار از مزارع پرورش میگو آغاز شده است.
محبی افزود:استان هرمزگان با داشتن 30 هزار صیاد و 22 بندر صیادی با یکهزار و 400 کیلومتر نوار ساحلی جایگاه نخست صید آبزیان را در بین استان های کشور دارد و در تکثیر و پرورش آبزیان نیز پیشرو است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: در سال جاری از طریق کارگروه تخصصی استاندارد سازی و ارتقاء کیفیت کالا و خدمات ، فرآیند استاندارد سازی کالا و خدمات در استان رصد و نظارت بیشتری بر این امر خواهد بود.
عباس شیرخانلو افزود: امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گذاری شده و رهبر معظم انقلاب بر تولید کالاهای مرغوب و با کیفیت تاکید بسیاری دارند و از همین رو توجه به مقوله استاندارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی با تاکید بر لزوم فعال ‏تر شدن کارگروه مذکور در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ، گفت: در سال جاری باید در جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان تمام باسکول‏ ها، ترازوها، نازل های عرضه سوخت مایع، شهربازی‏ ها و تجهیزات بازی مستقر در آنها، جایگاه‏های سیلندر پرکنی، جایگاه‏های CNG، واحدهای تولیدی مشمول مقررات استاندارد اجباری، طلا سازی و طلا فروشی ‏ها و صنوف عرضه کننده کالاهای مشمول استاندارد از ناحیه اداره کل استاندارد هرمزگان مورد نظارت و بازرسی قرار گیرند.
شیرخانلو یادآور شد: سال گذشته 73 واحد تولیدی و 19 شهربازی در استان موفق به دریافت مجوز استاندارد یا پروانه کاربرد علامت استاندارد برای محصولات و خدمات خود شدند.
**توسعه گردشگری دریایی برای تحقق شعار امسال
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در راستای تحقق شعار امسال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال لازم است شرایط مناسب برای رونق گردشگری دریایی اقدام های موثرتری صورت گیرد که یکی ازاین اقدام ها ایجاد تورهای گردشگری است.
الله مراد عفیفی پور افزود: با توجه اینکه زیر ساخت هایی از قبیل پایانه های مسافری ، شناورهای مناسب حمل ونقل مسافر و جزایر متعدد و پر جاذبه در استان هرمزگان وجود دارد می توان بر اساس ظرفیت های داخلی، اشتغال پایدار ایجاد کرد که نقش تعاونی ها و فرماندهان و خدمه شناورها در این زمینه بسیار موثر است.
** پرداخت بیش از سه هزار میلیارد تسهیلات به واحدهای صنعتی در هرمزگان در راستای اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: با هدف حمایت و رونق تولید واحیای صنایع وهمچنین اقتصاد مقاومتی سه هزار میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای صنعتی استان پارسال پرداخت شد.
خلیل قاسمی اظهار داشت: این میزان تسهیلات به 469 واحد صنعتی کوچک و متوسط پرداخت شده که از این مبلغ دو هزار میلیارد ریال به واحدهای بالای 100 نفر اشتغال می باشد.
وی تعداد پروژه های هدف گذاری شده برای این سازمان درقالب اقتصاد مقاومتی را برای سال جاری 304واحد با اعتبار پیش بینی شده چهارهزارو 50میلیارد ریال(405میلیارد تومان) ذکر کرد.
قاسمی پیش بینی کرد: با فعال شدن واحدهای نیمه فعال درقالب طرح های اقتصاد مقاومتی تا پایان امسال ضمن ایجاد دوهزارو 499 شغل میزان تولید نیز به دو میلیون و 203هزارتن افزایش یابد.
وی با اشاره به پیگیری مستمر و حمایت همه جانبه استاندار و همچنین همکاری خوب بانکها گفت: با اجرای طرح رونق اقتصادی و راه اندازی کامل 360 واحد تولیدی مشکل دار این استان، میزان اشتغال ایجاد شده تا سال آینده به سه هزارو 700 نفر و تولیدات این واحدها نیز بطور متوسط به هفت میلیون 861هزارتن افزایش می یابد.6048

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید