گزارش‌های دریافتی از برخی مشترکان آب روستای زهوکی شهرستان میناب به خبرگزاری ایسنا حاکی از این است که آب شرب منطقه به دلیل وجود رسوبات برای مشترکان این منطقه ایجاد مشکل کرده و این مسئله نگرانی‌هایی را در خصوص سلامت آب برای اهالی روستا به وجود آورده است.به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس در میناب، آب شرب آلوده یکی از راه‌های ابتلا و انتقال انواع بیماری و میکروب است و حتی می‌تواند در بسیاری از موارد خطراتی تا حد مرگ را برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند به دنبال داشته باشد.

یک هفته است آب گل‌آلود می‌خوریم

شهریار ذاکر خواهی از اهالی شهرک کوثر زهوکی دراین‌باره در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بنده دوازده سال است که در شهرک کوثر زهوکی ساکنم و یکی از دلایلی که شهرک را برای سکونت انتخاب کردم آب شبانه‌روزی و سرعت و فشار بالای آن بود.

  وی افزود: متأسفانه نه از آب شبانه‌روزی خبری بود و نه فشار آن، که طی این چهار پنج سال فقط شب‌ها آب داشتیم که   آن‌هم به داخل ساختمان و به دوش حمام به‌سختی ذره‌ای می‌آمد   و گاهی اوقات هم به هفته هم شده بود که ما آب نداشتیم و جواب آب فاضلاب روستایی این بود که آب شما با آب شهری است و ما نمی‌توانیم کاری کنیم از آن‌طرف هم آب فاضلاب شهری می‌گفت ما داریم همان آب قبلی را می‌فروشیم.

ذاکر خواهی اظهار کرد: بعد از گذشت چند سال و پیگیری‌های متعدد قول احداث منبع داده شد، منبع که ساخته شد بازهم قطعی آب و افت فشار داریم.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به یک هفته می‌شود که ما و سایر اهالی روستای زهوکی آب گل‌آلود می‌خوریم، تا اینکه کاسه صبرمان لبریز شد و نمونه آب را بردیم آب فاضلاب و گفتیم بخورید که نتوانسته بخورند و بالاخره قول پیگیری دادند که الآن هنوز اول صبح خیلی آب گل‌آلود است ولی بقیه ساعات روز کمتر شده که صدالبته قابل شرب نیست.

2ساعت در روز آب گل‌آلود از شیرهای آب خارج می‌شود

هوشنگ رئیسی یکی دیگر از اهالی روستای زهوکی با ابراز نگرانی از وضع موجود آب شرب روستای زهوکی، در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: آن‌قدر که موضوع حل مشکل آب برای ما دارای اهمیت است، مشکلات دیگر روستا به چشم نمی‌آید.

وی افزود: همه مشکلات را می‌شود پذیرفت اما این آب گل‌آلود را برای آشامیدن نمی‌توان تحمل کرد.

رئیسی اظهار کرد: هم‌اکنون برخی از مناطق روستای زهوکی که دارای لوله‌کشی آب هستند شاهد وجود آب گل‌آلود در شبکه هستند که دارای رسوب‌های مختلف است و برای استفاده باید بگذاریم این آب ته‌نشین شود.

وی با بیان اینکه صبح‌ها 2 ساعت آب گل‌آلود از شیرهای آب خارج می‌شود، خاطرنشان کرد: آب‌لوله‌کشی برخی مشترکین در ساعاتی از روز به حدی آلوده است که برای شستشو هم مناسب نیست و مردم هم‌اکنون نگران سلامت آب هستند و از مسئولان می‌خواهند هرچه زودتر فکری به حال رفع مشکل آلودگی آب روستای زهوکی کنند.

مشکل آب شرب زهوکی برطرف می‌شود

مدیر آبفا روستایی میناب در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: پروژه مجتمع زهوکی با ۶ روستا   با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد به اتمام رسیده و فقط استانداردسازی انشعابات روستاهای زهوکی و کلوت باقی‌مانده است ک در دست اقدام است و به‌محض اتمام آن شبکه داخلی جدید این روستاها نیز وارد مدار شود.

مهندس حمید کمالی افزود: تصاویری که در کانال‌ها و شبکه‌های مجازی در خصوص گل‌آلود بودن آب شرب زهوکی منتشر می‌شود مربوط به‌روزی است که خط انتقال جدید پس از شستشو وارد مدار شده و به مخزن جدیدالاحداث ۳۰۰۰ مترمکعبی این مجتمع واردشده که به‌محض اطلاع،این مشکل با شستشوی   مخزن برطرف شده است.

این مقام مسئول در خصوص رسوبات آب این منطقه، اظهار کرد: شبکه‌های قدیمی به دلیل عدم اتمام پروژه استانداردسازی انشعابات و وصل آن‌ها به خطوط جدید کماکان در مدار می‌باشند که بسیار فرسوده بوده که با وارد شدن شبکه‌های جدید این روستاها، این مشکل نیز کاملاً برطرف می‌شود.

مدیر آبفا روستایی میناب، خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان برنامه بهسازی خطوط فرسوده انتقال آب روستایی را به‌منظور افزایش راندمان آن در اکثر روستاهای میناب در دست اقدام دارد.

به گزارش ایسنا، مردم روستای زهوکی و برخی دیگر از روستاهای میناب سال‌هاست که از نعمت آب آشامیدنی سالم بی‌بهره‌اند، لذا لازم است مسئولان استانی در اسرع وقت این مشکل را برطرف و حداقل نیازهای مردم را تأمین کنند.

 

***

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید