برخی قوانین گمرکی مشکلات عدیده‌ای را برای لنج‌داران ایجاد کرده است/ زندگی 80 درصد از مردم پارسیان به دریا ربط دارد

خبرگزاری فارس: برخی قوانین گمرکی مشکلات عدیده‌ای را برای لنج‌داران ایجاد کرده است/ زندگی 80 درصد از مردم پارسیان به دریا ربط دارد

فرماندار پارسیان گفت: برخی قوانین گمرکی و تصمیم‌گیرهای مسؤولان برای مبارزه با کالای قاچاق به‌ویژه در خصوص کالای‌های ملوانی، مشکلات عدیده‌ای را برای لنج‌داران پارسیانی ایجاد کرده است.

محمد رادمهر  با اشاره به بلاتکلیفی تعدادی از لنج‌های پارسیان اظهار داشت: 6 فروند لنج حامل کالاهای ملوانی (ته‌لنجی) از حدود 20 روز پیش در لنگرگاه روستای «شیو» بلاتکلیف مانده‌اند و هنوز تخلیه نشده‌اند.

وی با بیان اینکه این لنج‌ها قبل از بارندگی اخیر در اسکله «شیو» لنگر انداخته و تاکنون خبری از تخلیه آنان نیست، افزود: با توجه به شرایط جوی و نامساعد بودن وضعیت دریا و امواج شدید احتمال شکسته شدن لنج‌ها و سرمایه‌های ملوانان که قشر زحمت‌کش جامعه هستند متصور است.

فرماندار شهرستان پارسیان اضافه کرد: این ملوانان زحمت‌کش با هزار مشقت و جنگ با امواج برای کسب لقمه نانی بر سر سفره خانواده خود اقدام به مراوده بین کشورهای همسایه می‌کنند و زندگی 80 درصد از مردم این شهرستان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به دریا ربط دارد.

رادمهر با بیان اینکه برخی از لنج‌داران بدهکار بانک‌ها هستند و سند ملکی آنان به‌عنوان وثیقه استفاده شده است، عنوان کرد: برخی قوانین گمرکی و تصمیم‌گیرهای مسؤولان برای مبارزه با کالای قاچاق به‌ویژه در خصوص کالای‌های ملوانی، مشکلات عدیده‌ای را برای این قشر ایجاد کرده است.

وی گفت: ملوانان با توجه به هزینه‌های چند برابری، تنها حمل کالاهای ملوانانی که بسیار هم محدود است، پاسخ‌گوی هزینه‌های خود نیستند و قوانین گمرکی در خصوص کالاهای ملوانی متناسب با وضعیت فعلی، ملوانان را آزار می‌دهد و جواب‌گوی هزینه آنان نیست.

فرماندار پارسیان افزود: مرزنشینان انتظار دارند کالاهای ملوانانی آنان ساماندهی شود و گمرکات استان هرمزگان بایستی راهکاری را در خصوص قانونمند و ضابطه‌مند کردن اجناس ملوانی بیابد که معیشت مردم در معرض خطر قرار نگیرد.

رادمهر عنوان داشت: تاکیدات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و دولت تدبیر و امید توجه به معیشت مردم به‌ویژه مرزنشینان که پاسداران همیشگی خلیج فارس هستند باید در اولویت کاری مسؤولان قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مجوز صادرات از طریق اسکله محقق شده است ولی به دلیل نبود زیرساخت‌های موجود ازجمله شناورهای بزرگ و انبار در این شهرستان، تاجران کالای‌های خود را از طریق بندرلنگه صادر می‌کنند.

فرماندار شهرستان پارسیان بیان داشت: مشکلات مردم و معیشت آنان یکی از مهمترین دغدغه‌های ماست و کالای قاچاق با معیشت مردم دو مقوله جدا از هم است که باید مد نظر مسؤولان گمرکات قرار گیرد.

رادمهر ابراز کرد: منظور از مبارزه با قاچاق برخورد با قاچاقچیان کلان و سازمان‌یافته و قاچاق کانتینری است نه کالاهای خرد که فقط به جهت امرار و معاش و گذران زندگی است و مسؤولان امر باید با تدبیر به این موضوع بنگرند.

وی افزود: مردم ولی‌نعمتان ما هستند و نباید برای چرخه زندگی خود گردن کج کنند و شرمنده سفره خانواده خود شوند و مردمی که در تمامی صحنه‌های انقلاب حماسه‌سازی می‌کنند و در کنار مسؤولان هستند باید تدبیر کنند که مردم دغدغه امورات زندگی خود را نداشته باشند.

فرماندار پارسیان در پایان تصریح کرد: بایستی با افراد فرصت‌طلب و قاچاقچی حرفه‌ای که به‌دنبال ضربه زدن به اقتصاد کشور هستند برخورد و مقابله شود و حل مشکلات موضوع ته‌لنجی در اولویت کار مسؤولان قرار گیرد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید