مقدمه:%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b9%db%8c-1ه:

کورش زارعی چهره نام آشنا و محبوبی است که قطعا همه شهروندان وی را به خوبی می شناسند وطعم خوش افطاری های ماه شیرین رمضان را با نام او بیادمی آورند.وی کارگردانی و بازیگری تئاتر را از سالیان دور در کارنامه هنری خود دارد .تحصیلاتش در هنرهای نمایشی است و در حال حاضرمدیر کل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری کشور می باشد.

کوروش زارعی در یکم مهرماه 1350 در میناب متولد شد. او در مقطع راهنمایی با تئاتر آشنا شد و در اولین نمایش مدرسه ای خود با نام «تیر غیب» نوشته محسن مخملباف به عنوان بازیگر روی صحنه رفت و نخستین حضور صحنه ای خود را تجربه کرد. در همان سال جایزه بازیگری خود را از جشنواره سراسری دانش آموزان کشور دریافت کرد. این جایزه انگیزه ای شد تا او هنر تئاتر را جدی تر بگیرد. نمایش های تلاقی، روزهای خوش یک پادشاه، چشم های خیره به راه و بند کارهایی بودند که در سال 1365 در آنها حضور داشت.

در دوره متوسطه او نمایش های زیادی را به جشنواره های دانش آموزی و منطقه ای وزارت ارشاد به روی صحنه برد که در تمام آن ها چه در مقام بازیگر و چه در جایگاه کارگردانی نقش پررنگی داشت و جوایز بسیاری را در این راه به خود اختصاص داد. نمایش های مضرات دخانیات، مردی که گلی به دهان داشت، دو چهره از یک کارفرما، خانه روشنی پرواز را به خاطر بسپار، بیا با هم برویم جنگ، اسب سفید، قائد، هجوم، و مرگ در پاییز از جمله کارهای زارعی در آن سال هاست.

در سال چهارم دبیرستان نمایش «گل و جهله» را کارگردانی کرد که این نمایش در دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر جایزه کارگردانی دوم، نویسندگی دوم، بازیگری اول مرد و عنوان نمایش برگزیده کانون ملی منتقدان ایران را دریافت کرد.

در سال 1374 سرنوشت تئاتری او با گروهی در قم گره خورد که بعدها آیین نام گرفت. این آشنایی سرآغاز همه اتفاق های سال اخیر زندگی تئاتری وی می باشد. اجراهای متفاوت و مختلف ئر جشنواره‌های بین المللی داخلی و خارجی، تجربه های متنوع و جدید در عرصه هنر نمایش با ژانر های گوناگون، حضور مداوم و فعال همراه با گروه تئاتر آیین در استان ها و شهرستان های کشور با اجرای نمایش های آیینی، مذهبی، اسطوره ای و … برگزاری موفق 7 دوره جشنواره سراسری نمایش بچه‌های مسجد همراه با گروه تئاتر آیین، مدیر دفتر نمایش بچه های مسجد حوزه هنری و …مصاحبه خواندنی با این هنرمند محبوب هرمزگانی ترتیب دادیم که با هم می خوانیم:

جناب زارعی از فعالیت های هنری تان بگویید؟

 

بازیگری (بیش از پنجاه نمایش) را در کارنامه ام دارم که عبارتنداز:

مضرات دخانیات، هجوم، دوچهره از یک کارفرما، پرگار، سفر، گل و جهله، روزهای خوش یک پادشاه، هلوع، اسب سفید، تلاقی، خرس، غمنامه فرات، خورشید کاروان، بانوی بی نشان، کانال کمیل، خاک سبز، تیر غیب، بیا باهم برویم به جنگ، غریبه شام، شام غریب، شهرزاد، آینه ای توی سقف، هذیان، مرگ در پاییز، پایان روز دوم، فیروزه که می خواند، سراب، فرات، بر دارشدن حسین بن منصور حلاج، مرگ در ساعت مرغابی، مردی در بند، خانه روشنی، مسافران کوفه، زنان مهتابی و مرد آفتابی، و هم سرخ، خواهر عشق و ….

در زمینه  کارگردانی هم اثاری چون : (بیش از سی نمایش)

بیا با هم برویم، سفر، پرگار، مضرات دخانیات، مرد گل به دهان، قائد، اسب سفید، گل و جهله، آینه ای توی سقف، کانال کمیل، فیروزه که می خواند، شب محبوبه، شب مویه ها، زنان مهتابی، مرد آفتابی، مسافران کوفه، بانوی بی نشان، پرواز را به خاطر بسپار، خاک آلوده و ….را در کارنامه ام ثبت نمودم.

 

اگر ممکن است کمی در مورد حضورتان در جشنواره های استانی و کشوری بگویید؟

 جشنواره ها که زیادند اما تعدادی را عنوان می کنم:شرکت در پنج جشنواره سراسری تئاتر دانش آموزان سراسر کشور در مقام کارگردان و بازیگر،دریافت 12 جایزه بهترین بازیگری و کارگردانی در جشنواره های استانی و سراسری و دانش آموزی کشور

شرکت در بیش از 10 جشنواره تئاتر استانی و منطقه ای کشور

شرکت در شش دوره جشنواره سراسری تئاتر دفاع مقدس

شرکت در ده دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان کارگردان و بازیگر

شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر جاده ابریشم در کشور آلمان با نمایش آینه ای توی سقف در مقام بازیگری و کارگردانی

شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر اتوس در کشور ترکیه و اجرای نمایش زنان مهتابی و مرد آفتابی در شهرهای آنکارا و استانبول در سال 1382

شرکت در جشنواره بین المللی نمایش های آیینی اسطوره ای در کشور قرقیزستان با نمایش زنان مهتابی و مرد آفتابی 1385

بهترین جایزه ای که گرفتید چه بود؟

نمی شود که بهترین جایزه چه بوده چون همه کارها شیرین و خاطره انگیزند پس بهترین نمی توان گفت و جوایزهمیشه تداعی کننده یک سلسله تلاش هستند.

بهترین بازیگری به خاطر بازی در نمایش تیر غیب از جشنواره سراسری دانش آموزی 1364

بهترین بازیگری به خاطر بازی در نمایش تلاقی از جشنواره سراسری دانش آموزی 1365

بهترین بازیگری و کارگردانی به خاطر نمایش قائد از جشنواره سراسری دانش آموزی 1368

بهترین بازیگری و کارگردانی به خاطر نمایش اسب سفید از جشنواره سراسری دانش آموزی 1370

بهترین بازیگری به خاطر بازی در نمایش مرگ در پاییز از جشنواره تئاتر هرمزگان 1368

بهترین بازیگری به خاطر بازی در نمایش دو چهره از یک کارفرما از جشنواره تئاتر هرمزگان 1369

بهترین بازیگری و کارگردانی به خاطر نمایش پرگار از جشنواره تئاتر هرمزگان 1371

بهترین بازیگری و کارگردانی و اثر برگزیده به خاطر نمایش گل و جهله از جشنواره تئاتر هرمزگان 1372

بازیگری اول مرد از کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به خاطر بازی در نمایش گل و جهله از دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 1372

جایزه نمایش برگزیده به مفهوم مطلق از سوی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به خاطر نمایش گل و جهله 1372

اول کارگردانی به خاطر نمایش کانال کمیل از پنجمین جشنواره سراسری دفاع مقدس 1376

بهترین کارگردانی به خاطر نمایش شب مویه ها از جشنواره تئاتر استان قم 1382

بهترین کارگردانی به خاطر نمایش شب محبوبه از جشنواره تئاتر استان قم 1383

بهترین کارگردانی به خاطر نمایش فیروزه که می خواند از جشنواره تئاتر استان قم و منطقه ای بندرعباس 1379

بهترین کارگردانی به خاطر نمایش پایان روز دوم از جشنواره تئاتر استان قم و منطقه ای بندرعباس 1379

بهترین بازیگری و کارگردانی به خاطر نمایش زنان مهتابی و مرد آفتابی در جشنواره منطقه ای نیرو سال 1379

کارگردانی اول به خاطر نمایش آینه ای توی سقف از هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 1377

بازیگری دوم مرد بخ خاطر نمایش هذیان از هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 1378

بازیگری سوم به خاطر نمایش فیروزه که می خواند از نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 1379

کارگردانی سوم به خاطر نمایش خاک آلوده از جشنواره سراسری دفاع مقدس 1381

بازیگری دوم مرد به خاطر نمایش زنان مهتابی و مرد آفتابی از بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 1381

دوم کارگردانی به خاطر نمایش زنان مهتابی و مرد آفتابی از بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 1381

 

استاد زارعی هنرمندان هرمزگان را چگونه ارزیابی می کنید؟

هنرمندان هرمزگانی در تمامی رشته ها دارای استعدادهای درخشانی هستند که باید این استعدادها با تلاش های بی پایان وانگیزه بالا شکوفا شود وباعث درخشش هنرمندان در عرصه های داخلی و خارجی باشد.هنر در هرمزگان جایگاه رفیعی دارد وباید باتوجه به ظرفیتها وتوانمندیها وامکانات موجود در جهت هدایت علاقمندیها حرکت کنیم تا بتوانیم در عرصه های کشوری حرفی برای گفتن داشته باشیم. کمااینکه در حال حاضر کم نیستند هنرمندان هرمزگانی مطرح در کشور که موجب افتخار افرینی برای استان هستند .

درحال حاضر چه برنامه ای در دست اجرا دارید ؟

متاسفانه بدلیل مشغله های اجرایی و مدیریتی فعلا درگیر امور اجرایی هستم و مدتی از فعالیتهای هنری فاصله گرفته ام.

استاد چه سفارشی به جوانان هرمزگانی دارید؟

همه جوانان هرمزگان را به خودباوری توصیه می کنم ، عنصر باورپذیری مهمترین اصل در عرصه موفقیت است و جوان اگر استعداد داشته باشد ولی به توانایی های خودش باور نداشته باشد هیچ پیشرفتی نخواهدکرد اما اگر اندک استعدادی داشته باشدو عنصر باورپذیری در وجودش زنده و جوشان باشد قطعا موفقیت و پیروزی از آن اوست.

جوان هرمزگانی اگر خودش را باور داشته باشد می تواند دنیا را فتح کند وکارهایی را عرضه نمایدکه دنیا را تسخیر خود نماید بنابراین از مسئولان فرهنگی و آموزشی می خواهم که قدر این استعدادهای جوان را بدانند وبرای رشد و اعتلای هنر هرمزگان سدها را مرتفع کرده و مسیر پیشرفت فرزندان هرمزگان را هموار نمایند.

سخن پایانی :

برای همه جوانان برومند ومردم خوب هرمزگان آرزوی توفیق وسربلندی دارم وامیدوارم که با باور پذیری وارتقا دانش خود بتوانندمنشا خیروبرکات زیادی برای استان باشند.

 

 

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید