426223855_215553 photo_2016-12-04_01-48-52 photo_2016-12-04_01-49-08 photo_2016-12-04_01-49-19سواد تعاون در کشور کم رنگ است /بافته های داری و خاتم کاری شاخص ترین صنایع دستی فارس است
اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی استان فارس با مدیریت سلمان گورنگی  با هدف حمایت از صنعتگران و هنرمندان ، ایجاد یک تشکل منسجم و کار آمد از تعاونی های مختلف صنایع دستی، حفظ و توسعه هنر های سنتی و صنایع دستی رایج ، تلاش در جهت احیاء رشته های منسوخ شده و در حال منسوخ و ایجاد بازاری ایده آل جهت تولید کنندگان کالاهای صنایع دستی در سال 1383 بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسي فعاليت هاي خود را آغاز نمود.
این اتحادیه که در ابتدا با 9 شرکت تعاونی عضو تاسیس گردید اکنون دارای 70 تعاونی و با این تعداد تعاونی حدود 1000 نفر بصورت مشاغل مستقیم و غیر مستقیم را تحت پوشش دارد..
اعتقاد به لزوم همکاری بخش های غیر دولتی و علی الخصوص تعاونی ها با دولت ، موجب گردید که در راستای حمایت از هنرمندان و اهداف دیگر خود ارتباط تنگاتنگی بین اتحادیه و سایر دستگاه های مرتبط دولتی ایجاد شود .
اتحادیه شرکت های تعاونی صنایع دستی استان فارس با ایجاد چارت سازمانی هدفمند ذیل مجمع عمومی ، هیئت مدیره ، هیئت بازرسی و مدیر عامل ، اقدام به تشکیل سرپرستی ها و معاونت های داخلی از جمله معاونت فنی ، اداری مالی ، روابط عمومی و تبلیغات ، امور حقوقی و قراردادها، بازرگانی و فروش ، پژوهش ، طراحی، آموزش ، منابع انسانی و کمیسیون های تخصصی بانوان ، هنر مکتب شیراز و … نموده است .

مهندس سلمان گو رنگی گفت:به ضرس قاطع باید بگوییم هنوز در کشور ما کارگروهی جایگاهی ندارد ویاد نگرفته ایم که چگونه کار گروهی را انجام بدهیم.وی گفت: در کشورهایی چون ژاپن و آلمان از دوران کودکی بچه ها را وادار به آموزش کارهای گروهی می کنند تا در بزرگسالی بتوانند با مشارکت در جمع و انجام کارهای گروهی و تیمی موفقیتهای بزرگی کسب نمایند. وی گفت:اتحادیه تاکنون شش مرتبه بعنوان اتحادیه برتر ملی و کارآفرین برتر انتخاب شده است و این موفقیت را مرهون تلاش های مستمر هنرمندان می دانیم.وی که فارغ التحصیل وکارشناس ارشد اقتصاد مدیریت فرش می باشد و در سالهای 85-86 و 87  بعنوان مدیرنمونه ملی و در سال 93 لوح نشان ملی از ریاست جمهوری وقت دریافت کرده است گفت:اتحادیه وظیفه اش خدمات رسانی به تعاونی های تولیدی صنایع دستی که در 50رشته و در قالب 70تعاونی در حال فعالیتند می باشد.

سلمان گورنگی گفت:شاخص ترین رشته های صنایع دستی فارس عبارتنداز :گلیم ،گبه ،خاتم ، قلم زنی و منبت کاری می باشد که جزو صنایع دستی اصیل فارس و شهر شیراز می باشد. وی شاخص ترین صنایع دستی را بافته های داری و خاتم کاری می داند و می گوید:اتحادیه تاکنون چندین نمایشگاه در کشورهای چین سال 90، مالزی سال91 عمان سال 92 و فلورانس ایتالیاسال 93برگزار کرده است .

رییس اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان فارس می گوید :یکی از مشکلات خاص دراین حوزه ،نبود فرهنگ به روز آوری و همراهی تعاونی هایی که در حال فعالیت هستند می باشد. سواد تعاون در کشور ما اندک است و با نگاهی به کشورهای موفق در می یابیم آنها کار گروهی را تمرین می کنند اما درکشورما کارگروهی سخت است. در حالی که قانون گذار تعاونی ها25درصد محوریت اقتصاد را روی تعاونی بسته است و تاکنون 5درصد آن محقق شده است که جا برای کارکردن در حوزه ملی و صادرات بسیار است .

وی گفت:استان فارس با احتساب بافنده های فرش و گلیم 200هزار نفر و اگربافنده ها را حساب نکنیم در سایر رشته 18هزار نفر پرسنل در حال فعالیتند. وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه چگونه از نیروهایش حمایت می کند گفت: چتر حمایتی اتحادیه برسر تمامی هنرمندان و صنعتگران گسترانیده شده و سعی کردیم با بستن قرارداد با ادارات و ارگانها وبخش خصوصی در زمینه بازاریابی اجناس و صنایع دستی از هنرمندان حمایت نماییم.دوره های آموزشی و ارتقا مهارت را بصورت دوره ای برگزار کرده و نظارت بر فعالیت تعاونی ها برعهده اتحادیه می باشد . وی گفت:مژده ای که باید به هنرمندان فارسی بدهیم این است که بحث بیمه تکمیلی آنهارا یپگیری کرده و در حال انجام است . مهندس گورنگی در پایان گفت:همین جا ازمدیرکل میراث فرهنگی ، معاونت صنایع دستی استان فارس تشکر می کنم که همواره یاریگر ما وسایر هنرمندان و صنعتگران می باشند .

 

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید