یادداشت مدیرمسئول
گردوغبار بندرعباس را بلعید
توفان و گردوغبار از صبحگاه دوشنبه در بندرعباس و بعضی از شهرهای استان از جمله میناب و رودان و… آغاز شد و موجب تعطیلی مدارس ، لغو پروازها و بسته شدن اسکله های مسافری وباری شد .شهری که نام تجاری ترین بندر کشور را یدک می کشد با وزش یک توفان و گردوغبار زیر لایه هایی از خاک پنهان شده و خسارات مادی زیادی به اقتصاد شهر و شهروندان وارد آمد .  
بنا به اعلام هواشناسی میزان آلودگی هوا هشت برابر میزان استاندارد بوده و این در حالی است که هیچگونه اطلاعیه و خبری مبنی بر اعلام وضعیت بحرانی و عدم خروج گروههای آسیب پذیر همچون کودکان و سالمندان صادر نشده است . مدارس نیز ساعتی پس از راهی شدن دانش آموزان و معلمان به مدارس تعطیل اعلام شد که موجب سرگردانی دانش آموزان و نگرانی خانواده ها شد .
پدرومادرانی که شاغل بوده و در ساعات اولیه صبح در محل کار خود حاضر شده بعد از نیم ساعت مطلع شدند که مدارس تعطیل شده و نگران سرگردانی و بلاتکلیفی فرزندان خود در مدرسه و خیابانها شدند که بهتر بود ستاد بحران دراستان از شب قبل وضعیت بحرانی را رصد کرده و تعطیلی را اعلام می کرد تا خانواده ها دغدغه و نگرانی فرزندانشان را در اولین روز بعداز تعطیلات نداشته باشند.
این گردوغبار که بنا به گفته هواشناسی و رصد ماهواره ای تا هفته آینده میزبان ناخوانده هرمزگان وخصوصا شهر بندرعباس است موجب کندی ترافیک و اختلال در رفت وآمد شهروندان ، قطع درختان و آلودگی هوا و سرفه های مکرر سالمندان شد تا جایی که بعداز ظهر روز گذشته بیمارستان کودکان پذیرای تعداد زیادی از کودکان و نوجوانانی بود که صبح روز گذشته ساعاتی را در هوای آزاد سپری کرده بودند .
گردوغبار آنچنان شهر را درخود فرو برده که چشمها تا فاصله اندکی یارای دید داشته و کانون دید در بندرعباس کمتر از دو متر می باشد اما این باران گردوغبار نادیده گرفته شده و کمتر از رسانه ملی و شبکه های سراسری اعلام شد ، انتظار می رفت وقوع این پدیده طبیعی نیز مانند سایر وقایع که در پایتخت روی می دهد از شبکه های سراسری اطلاع رسانی می شد واگر انتشار خبرها درشبکه های اجتماعی نبود شاید کمتر کسی مطلع می شد که در هرمزگان و شهر بندرعباس توفان گردوغبار در حال بلعیدن شهر است و تنفس را برای شهروندان مشکل کرده است .
غلظت هوا و میزان الودگی تا حدی است که در فضاهای دربسته منزل و محل کار نیز ذرات معلق را حس می کنی و طعم تلخ آنرا متوجه می شوی اما به گفته یکی از کارشناسان هواشناسی هوای هرمزگان نیز به انداز کلان شهرها آلودگی دارد اما نادیده گرفته می شود و کمتر کسی به آن اشاره می کند .مانند همه مسایل و مشکلاتی که دراین شهر واستان وجود دارد اما نادیده گرفته می شود ودستی برای مرتفع ساختن آن از آستین همت بیرون نمی آید .
تحمل این وضعیت برای شهروندان و کارمندان بسیار سخت است واگر این روند تا هفته آینده ادامه داشته باشد معلوم نیست که ایا چیزی از شهرو سلامت شهروندان باقی خواهد ماند یا خیر ؟

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید