وضعیت نامساعد سیستم روشنایی تونل دوقلوی هرمزگان در هاله ای از دوده های نفس گیر

وضعیت نامساعد سیستم روشنایی تونل دوقلوی هرمزگان در هاله ای از دوده های نفس گیر

 

حجم بالای ترددها در محور بندرعباس به سیرجان احداث تونل دوطبقه تنگ زاغ به عنوان اولین تونل دوطبقه ایران را موجب شد که در سالهای اخیربا تردد فشرده وسایط نقلیه،نبود روشنایی وتهویه مناسب شرایط سختی را در این تونل‌ بزرگ ایجاد کرده است.به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛استان ساحلی هرمزگان به دلیل همجوار بودن با خلیج فارس و در مسیر کریدور بین‌المللی شمال به جنوب قرار دارد و بنادر هرمزگان به ویژه بندر شهید رجایی به عنوان بندر اصلی ترانزیتی کشور و دروازه ورودی کریدور بین المللی شمال- جنوب محسوب می شود که  از میزان سهم 50 درصدی دارد.براین اساس مهم‏ترین شبکه راه موجود در استان خطوط ارتباطى بین استان‏هاى شمالى کشور از طریق کرمان و هرمزگان است که از طریق سیرجان این دو مرکز استان را به هم متصل می شود که این محور نقش بسزایی در حمل و نقل و ترانزیت کشور دارد.با توجه به موقعیت ممتاز استان با توجه به قرارگیری در مسیر چند کریدور بین المللی  و جایگاه شهرستان بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصاد کشور  به عنوان یک متغییر مهم اقتصادی ، نگاه به توسعه و نگهداری مناسب شبکه راه‌های ضروری به نظر می‌رسد اما این موضوع مهم مورد غفلت قرار گرفته و موج گلایه مسئولان و نمایندگان استان را هم به همراه داشته است.نرخ جریان متوسط روزانه تردد در شبکه راه های استان 262 هزارو 742  وسیله نقلیه درجاده می باشد که ازاین تعداد 30 درصد وسایل نقلیه سنگین و70 درصد سایر وسایل نقلیه را شامل می شود.جاده ترانزیتی بندرعباس ـ سیرجان در بخش مهمی از راه شمال به جنوب کشور واقع شده که استان هرمزگان را به مرکز کشور و یا به کشورهای خلیج فارس، اقیانوس هند و کشورهای آسیای میانه، روسیه و هند متصل می‌کند که ‌به لحاظ اقتصادی و اشتغال از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.حجم بالای تردد در محور بندرعباس به سیرجان باعث شد عملیات اجرایی تونل دوطبقه تنگ زاغ (خلیل شهسواری) به عنوان اولین تونل دوطبقه ایران از سال 86 آغاز شود واین تونل دوقلو در سال 90 پس از تلاش های گسترده و فداکاری راهدار نمونه به بهره برداری رسید.احداث و بهره برداری از این تونل نقش بسزایی در افزایش ضریب امنیت جانی و تردد امن را داشت اما هم اکنون با گذشت بیش از پنج از افتتاح این پروژه ، اولین تونل دوطبقه کشور در شرایط مساعدی قرار ندارد و  سیستم روشنایی هوشمند و وجود جت فن های تعبیه شده در این شاهراه ارتباطی پاسخگوی تردد های این محور نمی باشد لذا درصورت هرگونه حادثه جزئی باید شاهد فاجعه‌ای ناگوار در محور بندرعباس-سیرجان باشیم.تعداد قابل توجهی از چراغ های این دو تونل همچنان خاموش است و به همین دلیل روشنایی تونل‌ها از کیفیتی مناسبی برخوردار نیست.هوای گرم تابستانی، تردد فشرده وسایط نقلیه و نبود  تهویه مناسب شرایط سختی را در این تونل‌ بزرگ ایجاد کرده و از سویی نبود روشنایی مناسب ضریب خطرآفرینی را دوچندان کرده است.حجم بالای تردد کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین از این محورنیازمند بهسازی و بازسازی نواقصات و مشکلات می باشد اما مسیری که نام اولین تونل دوطبقه ایران را یدک می کشد این روزها در هاله ای از دود و تاریکی به سر می برد این وضعیت زمان افزایش تردد خودروهای شخصی و وسایل نقلیه کوچک حاد می شود که به دلیل دید نامناسب و تردد در میان کامیون های ترانزیتی زنگ خطر حادثه های جبران ناپذیر با به صدا در می آورد.احمد مرادی،نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به اهمیت استان هرمزگان در حوزه حمل و نقل وضعیت راه های استان هرمزگان را نامطلوب ارزیابی نمود و اظهار کرد:تردد شش هزار کامیون در روز در جاده های استان نشان از اهمیت استان هرمزگان و لزوم ارتقای وضعیت راه های استان هرمزگان است.کمبود زیرساخت های هرمزگان موجب محرومیت این استان در حوزه راهها می باشد که براساس آمارها تا 5 درصد از شاخص‌های کشوری عقب می باشیم در غیر این صورت با رشد بنادر و صنایع مستقر در استان راه‌های مواصلاتی در آینده با گره‌های ترافیکی و افزایش آمار تصادفات مواجه خواهد شد لذا می طلبد مسئولان پرتلاش استان با رفع مشکلات موجود مانع از وقوع حوادث جبران ناپذیر شوند.

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید