معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان از کاشت درخت در مناطق بیابانی استان بدون نیاز به آبیاری برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش سه شنبه خبرنگار ایرنا، مجید پوربلیغی با اعلام این خبر به خبرنگاران اظهار داشت: در این شیوه که در یک هکتار از بیابان های روستای ارمک شهرستان بندرلنگه انجام شد، با استفاده از دستگاه واترباکس (جعبه آب) رطوبت و شرجی هوا تبدیل به آب می شود.
وی با بیان اینکه این دستگاه گنجایش ذخیره سازی 15لیتر آب دارد، افزود : این دستگاه آب موردنیاز نهال را از رطوبت هوا و شبنم تامین می کند.
پوربلیغی بیان داشت: در اجرای این طرح 50 درخت از گونه های بومی چوچ،مغیر،کهور ایرانی و کرت محلی وکنار بصورت آزمایشی کاشته شده است.
وی خاطرنشان کرد با توجه به خشکسالی 18 ساله در استان و کمبود منابع آب و لزوم درختکاری، از این دستگاه می توان برای صرفه جویی در مصرف آب ،حفظ محیط زیست ، ایجاد پوشش سبز ، مقابله با پدیده گرد و غبار و احیا جنگل ها در مناطق خشک و بیابانی استفاده کرد.
استان هرمزگان به لحاظ واقع شدن در مناطق بیابانی از استان های خشک و به نوعی خیلی خشک ایران به شمار می رود واز مساحت هفت میلیون و200 هزار هکتاری استان هرمزگان، شش میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 80 هزار هکتار آن جنگل، چهار میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.
حدود 18 سال خشکسالی در هرمزگان، کاهش نزولات جوی که افت شدید آب های زمینی را به دنبال داشته، پایین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی از مهم ترین تنگناها در زمینه بیابان زدایی است.
شن های روان مشکل بسیار بزرگی است که سال های سال مردم روستاهای شرق استان هرمزگان به خصوص در شهرستانهای جاسک، سیریک و میناب با آن دست و پنجه نرم می کنند و اگرچه مسئولان تلاش بسیاری برای حل این موضوع دارند، اما به نظر می رسد که رفع این معضل که گاهی زندگی مردم مناطق درگیر را مختل می کند، همت بالاتری را می طلبد.
استان هرمزگان دارای 318 هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی است.
روستای ارمک در 50 کیلومتری شمال شهر بندرلنگه قرار دارد.
شهرستان بندرلنگه در 240 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/ 6048

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید